Wil jij werken op een baby- of dreumes groep? Of ben je al een leidster van een baby- of dreumesgroep? En vraag je je ook weleens af hoe je in een groep elke baby voldoende aandacht kan geven? En wat baby’s eigenlijk nodig hebben om zich prettig te voelen op het kinderdagverblijf? Hoe kun je de omgeving zo inrichten dat baby’s gestimuleerd worden de wereld om zich heen te ontdekken?
De sensomotorische ontwikkeling speelt een essentiële rol in de algehele ontwikkeling van jonge kinderen. Als pedagogisch medewerker kan je kinderen in de kinderopvang helpen om deze ontwikkeling optimaal te ondersteunen. In deze interactieve workshop leer je hoe je sensomotorische vaardigheden kunt stimuleren door middel van spel en dagelijkse activiteiten.
Bij het ouder worden veranderen kinderen niet alleen op lichamelijk gebied. Ze begrijpen steeds meer, leren één of meerdere talen, maken contact met anderen en nog veel meer…. In deze e-learning staat de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar centraal.
Inzicht krijgen in de manier van waarnemen en verwerken in de verschillende sensorische systemen kan de professional ondersteunen in het begeleiden van het kind en alle betrokken milieus, binnen het eigen therapeutisch handelen. Hierbij zal de hulpvraag van het kind en zijn/haar omgeving leidend zijn.
In de masterclass+ FIJN(e) MOTORIEK krijg je inzichten in de ontwikkeling en het belang van met name de fijn motorische ontwikkeling en handreiking om een stimulerende speelleeromgeving te creëren.
Je leert tijdens deze opleiding welke reflexen er zijn, je leert ze uitgebreid testen en je leert beweegoefeningen waarmee je de reflexen bij kinderen en volwassenen kunt integreren. Zo help je het kind verder in zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat het een sterke basis krijgt om te kunnen groeien en ontwikkelen!
We richten ons in deze opleiding tot het fundament om tot leren en ontwikkelen te komen. Dat doen wij door te kijken naar de visuele vaardigheden van een kind. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te leren lezen? Je ogen moeten goed de regel kunnen volgen. Je ogen moeten niet ineens te ver springen of een regel overslaan. Als de tekst voor jou beweegt op het papier, is het wel heel moeilijk om goed te kunnen lezen.
Sociaal-emotionele problemen en leerproblemen gaan hand in hand. Het is een eenheid, het één heeft invloed op het ander. Met de DominantieMatrix pak je beide problemen aan. We hebben één doel: het kind weer in zijn eigen kracht zetten, zodat het vol zelfvertrouwen kan groeien en bloeien!
Deze masterclass is voor iedereen die overweg kan met de Bioptor en het bijbehorende testboekje én bekend is met de Van Orden Star test. De opleiding biedt een extra aanvulling en verdieping op de testen die je tot nu toe met de Bioptor hebt uit kunnen voeren
Veelal wordt er gedacht dat iemand die dieptezicht heeft, ook een goede ruimtelijke waarneming heeft. Niets is minder waar. We gaan daar tijdens de opleiding uitgebreid op in, omdat er een nauwe relatie aanwezig is tussen gedrag, leerproblemen en motorische ontwikkeling. Bijna niemand heeft kijk op de relaties op deze zaken, terwijl ze levensgroot aanwezig zijn bij tal van gedrags- en leerproblemen.
Pedagogisch medewerkers weten hoe ze een beweeghoek kunnen inrichten en toepassen op de werkvloer.
In deze podcast wil ik jou inspireren om (meer) rustmomenten met kinderen te nemen door inspiratie, praktische tips, meteen toepasbare oefeningen en (brein)kennis te delen.
In deze webinar laten we de deelnemers kennis maken met Stimuliz en De Schrijfladder. Stimuliz is een LVS voor de grote en kleine motoriek. M.b.v. de kleine motoriektestjes (o.a. een Schrijftest en Kniptest) kan de leerkracht snel vaststellen waar een kind in zijn fijnmotorische ontwikkeling is en of de motorische schrijfvoorwaarden al voldoende ontwikkeld zijn.
De scholingseenheden zullen samen met het portfolio uiteindelijk leiden tot het certificaat ‘pedagogisch medewerker’ erkend door de NDV.
Met begeleiding haal je meer uit Sil op school! Je krijgt praktische tips over het gebruik van het programma. Je leert hoe je er zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk mee kunt werken en hoe je accenten kunt leggen die passen bij je eigen klassensituatie.
Heb ik wel voldoende kennis over de ontwikkeling van jonge kinderen? En is wat ik weet nog wel actueel? Doe ik eigenlijk de goede dingen in mijn groep 1-2? Als je deze vragen hebt, lees dan vooral verder. In deze praktische cursus leer je alles wat je nodig hebt om nog beter te kunnen lesgeven in groep 1-2. Natuurlijk op een praktische, concrete manier, zodat je er meteen mee aan de slag kunt.
De training geeft onder andere een uitgebreide uitleg van de pedagogiek van Pikler en neemt deelnemers mee in de vertaling van elementen van deze pedagogiek naar de praktijk.
In deze scholingsbijeenkomsten gaan we samen met de school kijken naar de voorwaarden voor de overgang van groep 2 naar groep 3.
Samen durven dromen van en werken aan een nieuwe pedagogische omgeving waarin opvang, onderwijs en zorg in samenhang wordt aangeboden staat centraal in deze training.
De training Speels Leren is een inspirerend en praktijkgericht programma. Met als doel dat kinderen zich optimaal ontwikkelen in een lerende en stimulerende omgeving.