Hoe kan ik door te investeren in mijn team, de school op een nog hoger plan brengen?
Welke focus en accenten in mijn leiderschap brengt mijn team in ontwikkeling?
In de e-learning module Visie op onderwijs verdiep je je in het begrip missie/visie en krijg je handvatten betreft de ontwikkeling en het gebruik van een krachtige onderwijsvisie.
Deze masterclass helpt je te navigeren tussen alles wat er van je verwacht wordt als leider. Met de laatste wetenschappelijke inzichten en praktijkgerichte oplossingen geven we een praktische vertaling van actuele visies op leiderschap, waarmee jij direct aan de slag kunt.
Dialoog is een belangrijke factor in het creëren van moreel leiderschap. In deze masterclass leer je, middels Dialogisch Leiderschap, hóe je de dialoog versterkt. In jezelf en met anderen. Zodat de organisatie, en jij als leider, effectief, ethisch en authentiek kunnen acteren.
De beroepsopleiding tot filosofisch practicus aan de ISVW biedt sinds tien jaar een intensieve scholing in wat de Gildemethode is gaan heten .De Gildemethode is niet de enige methode van filosofische 1-op-1-gespreksvoering, maar in Nederland inmiddels wel de toonaangevende. Wil je volgens deze werkwijze het denken van anderen én dat van jezelf op een hoger plan leren brengen, dan ben je hier aan het juiste adres.
Grensoverschrijdend gedrag, integriteitsvraagstukken, passend onderwijs, schaarste in de zorg: in alle sectoren van de samenleving spelen morele vraagstukken. De roep om hier in het werkzame leven systematisch op te reflecteren neemt toe. De leergang Morele Reflectie voorziet in deze behoefte, door professionals sensitief te maken voor morele dimensies, en toe te rusten in de beginselen van het gespreksleiderschap voor moreel beraad.
Tijdens deze Intensive breid je jouw systemische gereedschapskist uit. We gaan aan de slag met elkaar om te oefenen, te leren, te ontdekken en te exploreren. Tussendoor krijg je nieuwe inzichten, groei je in zelfbewustzijn en leer je lef te tonen om te interveniëren.
Deze vierdaagse opleiding is een vervolg op de opleiding Toekomstgericht Leiderschap. Iedereen die ervaring en basiskennis in huis heeft over systemisch leiderschap kan deze korte opleiding volgen.
Hoe voer je een effectief ontwikkelgesprekken? Tijdens deze miniconferentie krijg je alle handvatten.
Ontdek de kracht van coachend leiderschap. Of je nu net begint met leidinggeven of al jaren ervaring hebt, deze training ...
Ben je rector-bestuurder en wil je je samen met andere rector-bestuurders verder professionaliseren? Dan is dit leertraject mogelijk iets voor jou. De rol van rector-bestuurder is vaak best complex omdat je twee petten op hebt: die van rector en die van bestuurder. Tijdens dit traject komen verschillende inhoudelijke onderwerpen aan bod waar een rector-bestuurder mee te maken heeft. We besteden veel tijd en aandacht aan intervisie, waarin uitdagingen van de rector-bestuurder besproken worden. Daarnaast is er veel ruimte voor het delen van ervaringen en netwerken met anderen uit deze doelgroep.
Ben je werkzaam binnen het voortgezet onderwijs als leidinggevende in het middenmanagement en heb je ambities om eindverantwoordelijk schoolleider te worden (ook wel rector of directeur genoemd)? Of ben je leidinggevende in een andere sector en overweeg je de overstap te maken? Door deelname aan het leertraject Oriëntatie op eindverantwoordelijk schoolleider krijg je zicht op de inhoud van deze rol en inzicht in je eigen leiderschapskwaliteiten en persoonlijke eigenschappen. Je kunt vervolgens een weloverwogen keuze maken voor een volgende stap in je loopbaan.
Ben of word je middenmanager en wil je je kennis en vaardigheden versterken en verdiepen? Of heb je de Leergang ‘Middenmanagement I’ gedaan en ben je klaar voor de volgende stap? Dan is de Leergang ‘Middenmanagement II’ van Onderwijsversterkers iets voor jou!
De ‘Beknopte opleiding middenmanagement po-vo’ is dé ideale opleiding voor de beginnende middenmanager. Maak nu een start met de persoonlijke, praktische en theoretische versterking van je competenties!
Dit is dé praktijkopleiding Middenmanagement die gebaseerd is op het nieuwe Beroepsprofiel voor leidinggevenden in het primair en voortgezet onderwijs.
De rol van schoolleiding kan veel werkdruk met zich meebrengen. Hoe zorg je voor een goede werkverdeling tussen wat moet en mag binnen het veelzijdige takenpakket van een leidinggevende? Hoe behoud je grip op je taken, terwijl je ook ruimte laat voor de waan van de dag? En hoe kun je de werkdruk voor je team verlagen?
In het AObuddy-traject koppelen we ervaren schoolleiding in het voortgezet onderwijs aan beginnende schoolleiding. Tijdens een maandelijks (online) sparringsmoment delen zij kennis met elkaar en helpt de ervaren schoolleiding de beginnende schoolleiding op weg en deelt expertise en ervaringen.
Schoolleiders vervullen een zeer belangrijke rol in ons onderwijs. Ze geven leiding aan de teams, zijn verantwoordelijk voor het personeelsbeleid en bepalen mede de koers en kwaliteit van scholen en opleidingen. Dit wetenschapscollege gaat dieper in op de rol van leidinggevende in het onderwijs. Wat maakt hun rol zo cruciaal? En wat is een goede schoolleider? Wat werkt wel en wat werkt niet, als het gaat om leiderschap in het onderwijs?
In het najaar van 2024 start er weer een nieuwe ronde van het intersectorale leiderschapsprogramma van Stichting leerKRACHT. Tijdens drie bijeenkomsten bezoek je samen met collega's uit het po, vo en mbo een aantal Nederlandse topinstellingen. Zo krijg je de kans om een kijkje in de keuken te nemen bij Picnic, McKinsey & Company en het UMC Utrecht.