In deze interactieve workshop verken je hoe je GenAI op een bewuste, ethische en duurzame manier kunt inzetten in het onderwijs.
Hoe vertaal je de nieuwe conceptkerndoelen naar de praktijk op school? En welke rol kan DIGIT daarin spelen?Tijdens de Digitale Geletterdheid Academy ontdek je hoe je […]
Digitale hulpmiddelen zijn (bijna) onmisbaar bij het verbeteren van het leerproces van jouw leerlingen. Zo kun je leerlingen, met ICT, makkelijker motiveren en betrekken bij de les. Maar hoe zet je ICT in voor een boeiende en interactieve les? En welke tools zijn er allemaal? Ontdek het in deze workshop!
Mediawijsheid is een belangrijk onderdeel van digitale geletterdheid. Het is een verzameling competenties die je nodig hebt om actief, kritisch en bewust deel te nemen aan de mediasamenleving. Het gaat dan om analoge en digitale media.
Steeds meer scholen geven vorm aan digitale geletterdheid. Naast mediawijsheid, basisvaardigheden en informatievaardigheden neemt computational thinking een belangrijke plaats in. Hiermee leren kinderen de vaardigheid om te ‘praten’ met een computer en de computer bepaalde handelingen te laten uitvoeren of proberen te laten oplossen. In de Bootcamp Computational Thinking nemen we je mee in de mogelijkheden en creëer je een eigen schoolleerlijn op dit gebied.
Dit jaar staat digitale geletterdheid centraal, aangezien het een integraal onderdeel wordt van het nieuwe onderwijscurriculum. In een steeds digitaler wordende wereld is het essentieel dat leerlingen op een effectieve en verantwoorde manier gebruik leren maken van ICT. Maar hoe implementeer je dit in het onderwijsprogramma en hoe bevorder je digitale geletterdheid bij leerlingen en docenten?
Thema’s als digitale geletterdheid, ICT-vaardigheden en AI zijn ‘hot’ in het onderwijs. Wil je hier bij jouw school/scholen op een goede manier mee omgaan, dan is het zaak dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Als alle leraren bij het proces betrokken zijn, is de kans het grootst dat ze elkaar ook gaan stimuleren en inspireren.
Artificiële intelligentie (AI) ontwikkelt zich razendsnel en vindt steeds vaker zijn weg naar de klas. Maar hoe zorg je ervoor dat je als schoolteam deze technologie op een doordachte en didactisch verantwoorde manier inzet?
Als bestuur of school heb je een visie op onderwijs. En als het goed is, óók op onderwijs met ict. Vanuit deze visie kunnen keuzes gemaakt worden voor wat jullie wel en niet doen en wat prioriteiten zijn. Kunnen jullie daar advies of ondersteuning bij gebruiken? Dan helpen we graag.
Inschrijven tot 6 oktober 2025! Heeft professionalisering op het gebied van digitale geletterdheid op school ook al de nodige aandacht? Gewoon Speciaal ICT organiseert in samenwerking […]
Hoewel het kernprogramma van informatica imperatief programmeren als uitgangspunt neemt, hebben leerlingen de mogelijkheid om zich te verdiepen in alternatieve programmeermodellen’s in een keuzethema. In deze cursus bestuderen we declaratieve programmeermodellen
Wil jij weten hoe je in de klas het verschil kunt maken met digitale leermiddelen?
Deze module biedt een uitgebreide reis door de wereld van AI in het onderwijs. Je ontdekt niet alleen hoe AI werkt, maar ook hoe je het effectief inzet om lesmateriaal te genereren, leerlingen te ondersteunen en jouw onderwijspraktijk te verrijken.
In dit webinar "Ontdekken met AI" vaar je mee op een ontdekkingsreis naar de essentie van kunstmatige intelligentie (AI). Je leert hoe AI werkt.
Leer in twee dagen de essentie van werken met Learnbeat.
Deze opleiding biedt je alle kennis en tools die nodig zijn om de kerndoelen voor digitale geletterdheid doelgericht in jouw onderwijspraktijk te integreren.
Tijdens deze dag geven onze trainers, leerkrachten, ICT'ers van collega-scholen en leveranciers inspirerende sessies over het effectief inzetten van ICT in het onderwijs.
Hans Schnitzler is onze gast op de laatste NIVOZ-onderwijsavond van het schooljaar, op woensdag 4 juni in het Rottedamse Dokhuis. Hij houdt zich bezig met het uitwerken van zijn filosofische inzichten rondom thema's als de invloed van digitalisering op de alledaagse leefwereld, ethiek, onderwijs en burgerschapsvorming.
Op deze avond - op donderdag 22 mei in het Rotterdamse Dokhuis - gaan we met elkaar in gesprek over ons pedagogisch verhouden tot de digitale ontwikkelingen.
Samen duiken we in de mogelijkheden, uitdagingen en de kunst van verantwoordelijk AI-gebruik, en ontdekken we hoe we als onderwijsgemeenschap deze krachtige tool kunnen omarmen met wijsheid en inzicht.