Filosoferen met kinderen en jongeren

Kan je stilte horen? Kan een robot denken? Krijgt een groter kind ook een groter stuk taart? Kinderen en jongeren stellen vragen en zijn nieuwsgierig naar de wereld. Werk je met kinderen of jongeren en wil je hen écht laten denken? Ga dan met hen filosoferen!

Conferentie 2026: Wekken van de wil

Het wekken van de wil in een formatieve cultuur Hoe wek je de wil van leerlingen opdat zij initiatiefrijk en met levenszin de wereld tegemoet kunnen […]

Activerende didactiek

Samen onderwijs maken Hoe maak je de leerling meer betrokken bij het onderwijsproces? Wanneer leerlingen uitgedaagd worden om zelf verantwoordelijk te zijn voor de les en […]

Professionaliseringstraject docent PIE

Wil jij de volgende stap zetten in jouw loopbaan als docent? Wil je je graag verdiepen in het lesgeven binnen een beroepsgericht profiel? Ben jij technisch, praktisch […]

Webinar: Begrijpend lezen koppelen aan thematisch werken

Binnen een half uur praten we je bij over wat thematisch werken inhoudt, wat de voordelen ervan zijn, en vooral: hoe kun je begrijpend lezen koppelen aan je huidige thema's. Naast de algemene informatie over thematisch werken en close reading die je krijgt, laten we ook zien hoe dit er in de praktijk (met Faqta) uit kan zien. 

Thematisch werken: Hoe werkt dat in de praktijk?

Binnen een half uur praten we je bij over wat thematisch werken inhoudt, wat de voordelen ervan zijn, en vooral: hoe geef je thematisch werken vorm in jouw klas en op school. Naast de algemene informatie die je krijgt, laten we ook zien hoe dit er in de praktijk (met Faqta) uit kan zien. 

Bijeenkomst PLG Modeldidactiek natuurkunde: Analogieën

De eerste Modeldidactiek-bijeenkomst van het schooljaar staat in het teken van analogieën en fysieke modellen in het natuurkundeonderwijs: welke werken echt en hoe maken we ze tastbaar voor leerlingen? De bijeenkomst is praktijkgericht en volgt de Modeldidactiek-aanpak, waarbij deelnemers zelf ervaren hoe deze werkt. Speciaal voor nieuwe docenten wordt de aanpak kort toegelicht. De bijeenkomst vindt plaats op het Ichthus Lyceum en wordt afgesloten met een diner om ervaringen uit te wisselen.

De Inner Development Goals als ontwikkelinstrument

Leer hoe je de IDG's inzet in onderwijs en gesprekken bij persoonlijke ontwikkeling en burgerschap.

Cursus Classroom English

Werk je op een basisschool en wil je meer weten over de vakdidactiek van Engels in het basisonderwijs? Wil je je Engelse taalvaardigheid verbeteren zodat je in het Engels les kunt geven? Dan is deze cursus iets voor jou!

Masterclass Leren met diepgang en betrokkenheid

Werken aan goede leerresultaten is belangrijk. Leren met diepgang en betrokkenheid gaat een stap verder. Dat is leerlingen ‘boeien’ met onderwijs dat zin en betekenis voor […]

Startbijeenkomst News2Learn – 3 & 10 september

Goed begrijpend lezen geven is een kunst en doet een beroep op meerdere vaardigheden van leerkrachten. News2Learn helpt u daarbij en maakt hiervoor gebruik van de […]

Masterclass De kracht van rijke rekenvragen

Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenwiskunde meer te laten nadenken? Wil je hen actief en samen gemotiveerd laten leren? Wil je meer weten over hoe jouw leerlingen rekenen, denken en redeneren? Werk dan met rijke rekenvragen! In deze masterclass leer je wat de kenmerken zijn van rijke rekenvragen, hoe je ze zelf kunt ontwerpen en hoe je ze in kunt zetten in de lessen rekenwiskunde.

Studiedag Spelend leren met LEF!

Gebruik eens spelvormen uit het improvisatietheater voor Spelend Leren in je groep! Tijdens deze interactieve studiedag ga je praktisch en laagdrempelig aan de slag aan de hand van 100 spelvormen uit het improvisatietheater die je direct kunt inzetten bij diverse vakgebieden en leerdoelen in je groep. Na afloop ontvang je de box vol LEF! zodat je direct zelf aan de slag kunt.

Gratis informatiebijeenkomst opleiding Jonge Kind Specialist

Maak in een uur kennis met de inhoud, opbouw en docent!

Mondelinge taalvaardigheid met Oracy

Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelingen taalvaardigheden. Zo leren ze bijvoorbeeld uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.

  • CPS
  • 16 dec. 2025
  • € 900

Breinkracht (po)

Leerlingen doen op school de hele dag leerervaringen op. Wat er gebeurt er op zo’n moment in het brein van leerlingen? Als je dit goed begrijpt, dan kun je je handelen nog nauwkeuriger afstemmen. Wat heeft je leerling op dat moment nodig? De cursus Breinkracht is jouw kans om je kennis over het brein bij te spijkeren aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten.

Schriftelijk feedback geven

Wil je als docent je leerlingen ook goed schriftelijk feedback geven op hun werk, houding, proces en resultaat? Dan is de training Schriftelijk feedback geven iets voor jou!

De effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI

Tijdens deze training krijg je inzicht in hoe leren werkt in het brein en verken je de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI). Zo maak je je jou lessen nog effectiever!

Training Activerende Didactiek

Tijdens deze praktijkgerichte training leer je hoe je activerende didactiek effectief kunt inzetten in jouw onderwijspraktijk. Onder begeleiding van ervaren trainers ontdek je de kracht van activerende werkvormen en leerstrategieën.

Training Zien is Snappen (tweedaagse)

In deze training ontdek je hoe je met Coöperatieve leerstrategieën ervoor kunt zorgen dat leerlingen de taalverschijnselen actief kunnen oefenen, waardoor ze van en met elkaar leren.