De Reflectieve Leraar is dé training die je leert hoe je steeds beter wordt in het lesgeven door het stellen van persoonlijke ontwikkeldoelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven.
We gaan in op het betekenisvol en thematisch werken. We kijken hoe we functionele taal- lees-, schrijf- en spelactiviteiten bij de thema’s kunnen inzetten en hoe we kunnen werken met (mobiele) hoeken. Verder gaan we in op werken met onderzoeksvragen.
De Grondslag vormt het fundament van het scholingsprogramma Leren Zichtbaar Maken en is gebaseerd op het onderzoek en gedachtegoed van professor John Hattie. Het werk van Professor Hattie, ‘Leren zichtbaar maken’, richt zich op de kern van ons werk: de impact van ons onderwijs op het leren van leerlingen vergroten.
Deze krachtige, praktijkgerichte opleiding zet de filmcamera in als spiegel voor (zelf)reflectie. Het samen bekijken en bespreken van videobeelden geeft inzicht in het eigen handelen, en wat het effect daarvan is op de ander. De begeleidingsmethodiek Beeldcoaching is oplossings- en handelingsgericht. De opleiding biedt een kader om systematisch de interactie te analyseren, bijvoorbeeld tussen leraar en leerling(en). Naast interactie komen didactisch handelen en klassenmanagement aan bod. Deze aspecten worden gerelateerd aan de psychologische basisbehoeften van ieder mens: relatie, competentie en autonomie. In de opleiding leert de begeleider coaching- en communicatievaardigheden om leraren, leerlingen en collega’s aan de hand van eigen videobeelden te laten reflecteren op eigen handelen.
De opleiding tot Interne schoolcoach didactiek is bedoeld voor scholen die willen investeren in het niveau van basisvaardigheden en complexe vaardigheden van hun leerkrachten in de school. Denk hierbij aan differentiatie en actief inzetten op betrokkenheid van alle leerlingen in de groep. Om dit te bereiken is een nieuwe taak in het leven geroepen: de interne didactische schoolcoach. Deze wordt opgeleid om binnen de eigen school (bij voorkeur in de eigen bouw) de leerkrachten te coachen en begeleiden om goed, of nog beter te worden in de didactische vaardigheden. In de opleiding staat het coachen van alle leerkrachten (van de bouw) centraal.
Help jij jouw leerlingen ook de leerkuil in? Goed nieuws! James Nottingham komt naar Nederland. Een unieke kans om de auteur van het boek: ‘de Leeruitdaging’ te ontmoeten. Deze inspiratiesessie leert je hoe jij ook jouw leerlingen kunt begeleiden van oppervlakkig naar dieper leren en hoe je een growth mindset in je lessen stimuleert.
Spencer Kagan ontwikkelde een breinvriendelijke en succesvolle aanpak voor lesgeven en klassenmanagement met behulp van coöperatieve structuren. We bieden leraren PO/VO/MBO en intern begeleiders die een coöperatief leren basistraining hebben gevolgd, een opleiding om tot coach te groeien binnen de eigen school.
Tijdens drie bijeenkomsten staan fundamentele vragen centraal over het hoe en waarom van samenwerkend leiderschap, behandelen we de zes factoren van invloed en schrijven de deelnemende schoolleiders in kleine teams een plan van aanpak voor hun school. Tijdens deze driedaagse training is samenwerken met andere collegadirecteuren onderdeel van de opzet. Na afloop heb je jouw plan van aanpak geschreven en weet je met welke factor van invloed je als eerste aan de slag gaat op jouw school.
Wat zijn executieve functies? Hoe werken deze functies in het brein? Hoe kan je omgaan met kinderen die bepaalde vaardigheden niet goed beheersen? Hoe kan je de executieve functies stimuleren bij de kinderen in je klas?
In deze training kom je te weten hoe je De Bovenkamer binnen je eigen taalmethode gebruikt om zo effectiever Nederlands te geven aan de gevorderde anderstalige leerling. Het boek De Bovenkamer vormt het uitgangspunt van het scholingsprogramma. Ontdek hoe je de verschillende onderdelen uit De Bovenkamer kunt gebruiken als voorbereiding bij de lessen uit de taalmethode. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: het vormen van zinnen en zinsdelen en het ontleden van zinnen en benoemen van woordsoorten. Deze training laat met veel praktijkvoorbeelden en een aantal coöperatieve oefenvormen zien hoe je leerlingen steun geeft bij het praten in en schrijven van het Nederlands. Een training met praktische technieken die je meteen de volgende dag kunt toepassen in je klas.
Wat is Growth Mindset en waar komt het vandaan? Hoe kan ik kinderen een op groei gerichte denkstijl aanleren? Hoe kan ik Growth Mindset integreren in mijn onderwijs?
Kagan Level 3: Méér didactische structuren in lesfasen integreren.
In deze training ontdek je hoe je leerlingen actief kunt betrekken bij de les en wat er gebeurt met de leerresultaten als je coöperatief werkt. Het werken met structuren staat centraal in het scholingsprogramma Coöperatief Leren en is gebaseerd op het gedachtegoed van Dr. Spencer Kagan.
De training geeft de deelnemers in 4 dagdelen inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands. In het laatste dagdeel wordt er teruggekeken op de training en presenteren de deelnemers met welke onderdelen van Zien is Snappen ze aan de slag zijn gegaan in de groep.
Leer werken met het Kleuter PDO. Het Kleuter PDO geeft inzicht in de sterke kanten van een kleuter op verschillende ontwikkelingsgebieden. Het maakt zichtbaar welke ontwikkelkansen er zijn. Tijdens de training leer je met hulp van het Kleuter PDO kleuters gericht observeren en hun leerpotentieel in kaart te brengen. Je kijkt welke activiteiten het kind zelfstandig kan uitvoeren en bij welke taken het ondersteuning nodig heeft. Door na te gaan welke hints en/of aanmoediging een jong kind nodig heeft, leer je praktische handelingsadviezen opstellen voor de leerkracht en ouders.
Start je net in het onderwijs of sta je al langer voor de klas? Het geven van een goede doelgerichte instructie blijft een uitdaging en het Edi lesmodel gaat je daarbij helpen. In deze training van 3 bijeenkomsten leer je een goede opbouw van je instructie en hoe je jouw leerlingen daar actief bij kan betrekken. Je krijgt veel praktische voorbeelden die je direct morgen in kunt zetten en hebt vaardigheden geleerd om je klassenmanagement soepeler te laten verlopen.
Het belang van een goede groepsdynamiek is voor iedere leraar duidelijk. Je wil als leerkracht aan het begin van het schooljaar de toon zetten voor de rest van het schooljaar. Werken aan een positief en veilig leer- en leefklimaat in de groep doe je niet alleen, maar SAMEN met de leerlingen. Als leraar kun je het proces rondom de groepsvorming begeleiden. Goed van Start kan je daar heel goed bij helpen.
In twee trainingen en een terugkombijeenkomst bieden wij je een goede basis om van start te gaan met je leerlingen. Daarnaast is het fijn om ervaringen uit te wisselen met andere startende nieuwkomerleerkrachten en elkaar te inspireren.
Inspiratie workshop bij het boek Natuurlijk Buiten rekenen. Het boek biedt veel verrassende ideeën om in de buitenruimte rekenkundige concepten te verkennen met kinderen van 4 tot 7 jaar.
In deze workshop vormen de brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie en protocol 3.0 van de dyslexiezorg het uitgangspunt. Deelnemers krijgen zicht op de aanpassingen vanuit deze nieuwe richtlijnen.