Auditopleiding Zicht op onderwijs Po Post-HBO

Zicht op onderwijs leidt tot verbetering onderwijskwaliteit

Met deze opleiding ontwikkel je de principes van het auditeren. Je krijgt de schoolkwaliteit en de kwaliteit van de lessen goed in beeld. Je kunt sturen op kwaliteit. De opleiding is specifiek bedoeld voor schoolleiders, directeuren en intern begeleiders.  Iedere visitatie levert een auditrapport op met aanbevelingen voor verbetering van de onderwijskwaliteit. Je leert aan de hand van voorbeeldlessen op film, objectief observeren en waarderen van onderwijssituaties. Je leert effectieve feedbackgesprekken te voeren middels de reflectieve dialoog. Je voert zelf klassenbezoeken en feedbackgesprekken uit en werkt in auditteams.

Wie na dit basisjaar verder wil met auditeren kan in het tweede jaar van de opleiding Zicht op Onderwijs het post HBO diploma ‘Auditor in Education 2.0’ behalen.

Resultaat

Deze opleiding leert je:

  • Beoordelen van onderwijskwaliteit
  • Reflecteren op de onderwijskwaliteit van uw eigen school
  • Professionele bagage voor iedere schooldirecteur
  • Sturen op succesfactoren van onderwijskwaliteit
  • Schoolleidersregister geaccrediteerd (100 punten)

Je ontvangt na het afronden van het eerste jaar het certificaat ‘Zicht op Onderwijs, auditor in Education 2.0’ geaccrediteerd voor 100 punten met de volgende punten:

  • Kwaliteitsmanagement
  • Onderzoeksmatig werken
  • Persoonlijk leiderschap
  • Professionele leergemeenschappen
  • Transparantie en verantwoording
  • Verandermanagement

Dit certificaat kun je uploaden naar het schoolleidersregister.

Na het eerste jaar besluit jij of je het tweede jaar wilt gaan volgen. Wanneer je de gehele tweejarige opleiding met goed gevolg hebt afgerond, ontvangt je het Post-HBO diploma: Zicht op onderwijs, Auditor in Education 2.0. Tijdens het eerste trainingsjaar word je over de inhoud en het vervolg van dit tweede jaar geïnformeerd.

Hoe werkt het

De totale studiebelasting bedraagt 242 uur:
– Studiedagen 38 uur
– Twee audits 60 uur (audit = 1 dag voorbereiding, 1 dag uitvoering en 1 dag uitwerking)
– Twee voor- en nabesprekingen 6 uur
– Bestudering literatuur 58 uur
– Studietijd, reflectie en ontwikkeling, presentatie en ELO 80 uur

Het basisjaar bestaat onder andere uit 4 theoretische dagdelen ‘Kijken naar onderwijskwaliteit’, gebaseerd op het nieuwe inspectiekader. Daarin krijgt de zelfevaluatie van de school een centrale rol. Je voert vervolgens in drietallen twee audits uit op twee scholen onder leiding van de trainer. In de eerste audit word je actief betrokken, maar is de trainer leading. Vervolgens is er een tussentijdse evaluatie (vindt plaats tussen de eerste en tweede ronde audits in). In de tweede audit ben je als cursist leading onder supervisie van de trainer. Ter afsluiting vindt een bijeenkomst plaats waarin het systeem van audits wordt vertaald naar de specifieke situatie van het bestuur en de scholen.

De begeleiding bevat de volgende trainingselementen:

  • Theorie van auditeren
  • Theorie toezichtskader van de inspectie
  • Observeren van lessituaties aan de hand van opnames lesbezoeken
  • Oefenen van gesprekken met directie en intern begeleiders
  • Voorbereiding audits
  • Uitvoeren van twee proef-audits op scholen onder leiding van de trainer

N.B. Je dient zelf een school beschikbaar te stellen voor een audit t.b.v. trainingsdoeleinden.  Dit kan jouw eigen school zijn of een collegeschool uit jouw stichting of vereniging. Deze school wordt bezocht door medecursisten van de opleiding. Tijdens de opleiding voer je zelf altijd een audit uit op een andere school.

Voor wie

Deze opleiding is voor schoolleiders, directeuren, intern begeleiders en stafmedewerkers.

Trainers

Jan Timmer, senior onderwijsadviseur en gecertificeerd auditor van het AuditCentrum van Bureau Meesterschap. Jan heeft ruime kennis en ervaring in het auditeren, is een ervaren directeur in het basisonderwijs en lid van het analyseteam van de PO-Raad.

Agnes de Groot, senior onderwijsadviseur en gecertificeerd auditor van het AuditCentrum van Bureau Meesterschap, oud-leraar en directeur basisonderwijs.

Gert Jan Bent, adviseur/ trainer van Bureau Meesterschap, bestuurder bij Florion te Zwolle en oud-inspecteur. Gert Jan is gespecialiseerd in toezicht, bestuurlijke wendbaarheid en kwaliteit.

Ingrid van Veen, Senior onderwijsadviseur/ trainer en gecertificeerd auditor van het AuditCentrum van Bureau Meesterschap.

Gea Boersema, senior onderwijsadviseur/ interim directeur/ interim teamleider. Gea heeft ruime ervaring in het onderwijs, als leerkracht, directeur en onderwijskundig directeur. Ze is jurylid voor excellente scholen bij de inspectie van het onderwijs en assessor bij NHL Stenden Hogeschool. Vanuit haar brede ervaring brengt ze leiderschap nog dagelijks in de praktijk.

Han Kemker, onderwijsadviseur/ trainer en gecertificeerd auditor van het AuditCentrum van Bureau Meesterschap.
Waar en wanneer
Schooljaar 2024-2025 start januari 2025
Locatie: Assen

  • Woensdag 8 januari 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Woensdag 22 januari 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Woensdag 18 juni 2025 van 09:00 uur tot 12:00 uur
  • Woensdag 5 november 2025 van 09:00 uur tot 12:00 uur

Tijdens de eerste studiedag wordt de organisatie en planning van de audits geregeld.
Auditdagen:
– Woensdag 5 maart 2025
– Woensdag 9 april 2025
– Woensdag 14 mei 2025
– Woensdag 4 juni 2025
– Woensdag 10 september 2025
– Woensdag 24 september 2025
– Woensdag 8 oktober 2025
– Woensdag 15 oktober 2025