Flexibel samen opleiden, maatwerktrajecten, werken met leeruitkomsten, de student centraal; allemaal termen die we gebruiken om toekomstige leraren zo passend mogelijk op te leiden tot startbekwaamheid. Vaak wordt aan deze ontwikkelingen gerefereerd als ‘werken met leeruitkomsten’. De ene keer wordt deze ontwikkeling eerst door de opleiding opgepakt, de andere keer is het meer in samenspraak binnen het partnerschap. Soms speelt het alleen op strategisch niveau, maar vaker is het aan opleiders uit scholen en opleidingen en aan onze aanstaande leraren om hier handen en voeten aan te geven.
Om van ‘werken met leeruitkomsten’ een gedeelde en gezamenlijke praktijk te maken binnen SO&P organiseren we vanuit het Platform komend jaar een aantal activiteiten:
- Webinar: We lichten de basisprincipes en achtergronden van werken met leeruitkomsten toe en relateren deze aan (in het bijzonder) het leren en opleiden op de werkplek. Dit webinar wordt na afloop op onze website geplaatst en is daar voor alle geïnteresseerden te bekijken.
- LUKs-Lab: Een denktank van (bovenschoolse) school- en instituutsopleiders, projectleiders van ontwikkelgroepen en programmaleiders samen opleiden, bestaande uit twee bijeenkomsten met een tussentijdse opdracht die in de eigen praktijk wordt uitgevoerd. We verkennen samen vraagstukken, praktijken en werkwijzen die behulpzaam kunnen zijn binnen het eigen partnerschap om maatwerk voor elke aanstaande leraar te realiseren. Het LUKs-Lab levert een werkwijze op die andere partnerschappen ook kunnen gebruiken. De eerste bijeenkomst is op woensdag 13 november gepland.
Praktische informatie
Datum: Het eerste LUKs-Lab is op woensdag 13 november van 9.30 uur tot 12.30 uur
Waar: Utrecht (exacte locatie volgt)
Experts: Bernadette Laudy (voorzitter van de landelijke werkgroep ‘Werken met leeruitkomsten’ binnen het kader van het Bestuursakkoord Flexibilisering) en Miranda Timmermans (Lector SO&P bij de hogeschool Marnix).