Verdiepingsopleiding zorgcoördinator / ondersteuningscoördinator

Doel

Zorgcoördinatoren/ondersteuningcoördinatoren worden in hun beroepspraktijk geconfronteerd met uitdagende vraagstukken. Beleid, strategie en praktische coördinatie en uitvoering gaan hierbij hand in hand. Deze verdiepingsopleiding sluit aan bij de ontwikkelbehoefte van ondersteunings-/zorgcoördinatoren met enkele jaren ervaring die meer impact willen realiseren.Aan bod komen in deze verdiepingsopleiding jouw rol en effectiviteit als adviseur en innovator. Dit zowel binnen context van de school als in het netwerk waarin je opereert.

Inhoud

Het centrale thema in deze opleiding is strategisch adviseren op het gebied van zorgbeleid en het implementeren hiervan. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van kennis op het gebied van adviesprocessen, om het strategisch kunnen richten van een op samenwerking gerichte attitude en om persoonsontwikkeling. Centrale vragen bij deze opleiding zijn: Hoe word je een effectieve adviseur en innovator in het netwerk en in de school? Hoe vergroot je jouw persoonlijke invloed?

Programma van vier dagen

Bijeenkomst 1 bevat theorie, oefeningen en een praktijkopdracht, gekoppeld aan een vraagstuk dat zelf wordt ingebracht. Daarbij is veel aandacht voor het analyseren van problemen, het formuleren van ‘de vraag achter de vraag’ en het omgaan met de onderstroom in onderwijsland. We staan stil bij het invullen van verschillende rollen, zoals die van kennismakelaar, organisator, relatiebeheerder en ontwikkelaar. Ook bespreken we een 360 graden feedback instrument gericht op reflectie op het eigen functioneren en persoonlijk leiderschap. Rode draad in de opleiding is een praktijkopdracht die vier bijeenkomsten ‘meeloopt’. Bijeenkomst 2 is gericht op het verwerken van de 360 graden feedback en op het voeren van verdiepende/doelgerichte tweegesprekken. We bouwen hierbij voort op de basisopleiding van KPC Groep. Verder verdiepen we met vraagtechnieken en de methodiek van oplossingsgericht werken. We gaan in op veranderingen binnen passend onderwijs. Verder werken we aan de praktijkopdracht.Bijeenkomst 3 staat in het teken van de vraag hoe je onderwijszorgbeleid verduurzaamt. Dit onder meer middels praktijkonderzoek/collegiale consultatie en collegiale toetsing, planmatig werken, verdiepende gesprekken, kenniscreatie. Met deze thema’s wordt voortgebouwd op de basisopleiding. Verder gaan we in op keuzeonderwerp 1 (verzorgd door deelnemers in samenwerking met opleiders) en werken we aan de praktijkopdrachtBijeenkomst 4 staat in het teken van keuzeonderwerp 2 en de presentatie en bespreking van de praktijkopdrachten.

Werkwijze

De opleiding bestaat uit vier bijeenkomsten. Vooraf wordt studiemateriaal aangeboden die tijdens de bijeenkomsten wordt toegepast in opdrachten. Deelnemers halen feedback op rond het persoonlijk functioneren in de praktijk en voeren een praktijkopdracht uit. Ook werken de deelnemers aan de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden. Om maximale aandacht te geven aan de context waarin de verschillende deelnemers werken en aan de praktijkopdracht die daaraan gekoppeld is, werken we met een kleine groep deelnemers (maximaal tien personen). We bieden veel ruimte aan de vraagstukken die deelnemers aanreiken en sluiten hier inhoudelijk op aan. We zorgen voor verdieping onder meer aan de hand van inzichten van Leon De Caluwé en Hans Vermaak en van Peter Block en Hannah Nathans.

 

Opbrengst

Na afloop van de opleiding functioneer je op senior-niveau

  •  als beleidsontwikkelaar en innovator.
  •  als adviseur in de school en in het netwerk.

Je versterkt je competenties op het gebied van onderzoek, innovatie, ontwerp en reflectie.

Omvang

Deze vierdaagse opleiding vindt plaats op 8 oktober en 5 november 2024 en 28 januari en 4 maart 2025 en wordt verzorgd door Pieter Jan Hiemstra en Ton Bruining. Het maximum aantal deelnemers bedraagt 10.

Lees hier het verhaal van deelnemer Deborah van Ham.

 NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.