“Van faalangst naar faalkracht”
Doel
Naar schatting 15% van de leerlingen in het vo en studenten in het mbo geeft aan dat ze gehinderd worden door faalangst. Mede debet hieraan is de toetsdruk in het onderwijs en de prestatiecultuur in de maatschappij.Faalangstige leerlingen en studenten zijn na een juiste diagnose goed te begeleiden in (groeps)trainingen. Leerlingen leren van elkaar en vergroten door succeservaringen hun zelfvertrouwen. Ze ervaren dat mislukkingen voorwaarden zijn om tot werkelijk succes te komen. Fouten durven en kunnen maken is voorwaarde voor succes. Anders gezegd: faalangst wordt omgezet in faalkracht.
In deze vierdaagse training leren docenten en leerlingbegeleiders hoe ze in de eigen schoolcontext effectieve faalangstreductie-trainingen kunnen opzetten. Na een effectieve diagnose kunnen ze de leerlingen selecteren bij wie de kans op een positief effect van de training het grootst is. Dit vierdaagse train-de-trainer programma is ontwikkeld op basis van het Handboek Faalangsttraining. Elke deelnemer ontvangt van deze publicatie een exemplaar.
Inhoud
In deze meerdaagse opleiding staan de volgende thema’s centraal:
- Faalangst in de context van het onderwijs
- Diagnosticeren van faalangst en het herkennen van signalen
- Gespreksvoering
- Opzetten van trainingsprogramma: visie, inhoud en werkvormen
- Implementatie binnen de eigen schoolorganisatie
- Communicatie en samenwerking met collega-docenten, ouders en andere betrokkenen in de omgeving van faalangstige leerlingen en studenten
Werkwijze
De opleiding is een mix van theorie, ervaringsuitwisseling en opdrachten op gebied van onder meer gespreksvoering. Deelnemers maken een plan van aanpak. Verder oefenen ze in de rol van faalangstreductietrainer (voorbereiding en uitvoering van trainingsonderdelen) en geven en ontvangen hierop feedback.
Opbrengst
Na afloop:
- kennen de deelnemers de belangrijkste theorieën rond faalangst;
- kunnen deelnemers leerlingen diagnosticeren voor wie deelname aan de faalangst training nuttig is;
- zijn deelnemers in staat een training in hun school op te zetten, uit te voeren en aan te passen aan hun eigen kwaliteiten.
Omvang
Deze vierdaagse training vindt plaats op 9 en 16 december 2024 en 8 en 15 januari 2025, duurt van 9.30 – 16.00 uur en wordt verzorgd door Mirjam Gilhuis.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.