Informatie
Waarom een cursus over toetsing? Toetsing is onlosmakelijk verbonden met onderwijs. Linksom of rechtsom als schoolleider neemt een gesprek over toetsing een belangrijke plek in je dagelijks handelen. En dan kan je maar beter goed beslagen ten ijs komen.
In het primair onderwijs is de eindtoets een veelbesproken meting. Dit betreft een relatieve meting, kinderen worden dus met elkaar vergeleken. Maar wat meet de eindtoets eigenlijk, welke keuzes gaan erachter schuil, en welke betekenis wordt er gehecht aan de scores van leerlingen?
In deze cursus neemt Karen Heij, toetsdeskundige en gepromoveerd op de rol van de eindtoets in ons onderwijs, je mee in de wereld van toetsing. In haar promotieonderzoek concludeert Karen dat de eindtoets niet of nauwelijks de emancipatoire rol heeft die we er graag aan toedichten. De eindtoets, en het daarmee samenhangende kwaliteitsoordeel van scholen door de overheid, blijkt vooral bij te dragen aan een verdere bevestiging van de bestaande maatschappelijke ongelijkheid. Wat betekent dat voor je leerlingen, voor ouders, voor leerkrachten en voor jouw school? Welke visie heb je als school op toetsing en wat is het effect van het vergelijkend meten en de ‘etiketjes’ die leerlingen krijgen?
Auteur(s)
dr. Karen Heij
Doelstellingen
Na afloop van deze cursus:
- heb je je verdiept in de werkelijke rol die toetsing inneemt in het onderwijs
- heb je je verdiept in de soorten beslissingen die genomen worden op basis van toetsing in het onderwijs
- heb je kennis van de rol die leerlingvolgsystemen en de eindtoets spelen in de kansen(on)gelijkheid van leerlingen
- heb je je verdiept in de discussie rondom de inzet van toetsen in het primair onderwijs
Studiebelasting
Voor deze cursus staat 1 uur.