Werken aan taal in alle vakken
‘Eén op de drie 15-jarige leerlingen in Nederland heeft onvoldoende leesvaardigheid.’ – Stichting Lezen en Schrijven, 2023
‘Bijna twee op de tien 15-jarigen zijn laaggeletterd.’ – SLO, 2024
Het zijn harde cijfers, die duidelijk maken dat er werk aan de winkel is als het gaat om de taalvaardigheid van jongeren.
Maar… dat is toch de taak van de docenten Nederlands?
Niet alleen. Om de lesstof te begrijpen hebben leerlingen en studenten ook taalondersteuning nodig van andere vakdocenten. Het taalvaardigheidsniveau opkrikken kan niet alleen bij docenten Nederlands worden neergelegd.
Verbeter het taalvaardigheidsniveau van je leerlingen en studenten door taalbewust les te geven!
In de ochtend volg je een plenair programma, waarbij je onder andere leert wat de taalbehoefte is van leerlingen en studenten bij het leren en gebruiken van school- en vakspecifieke taal. In de middag volg je twee door jou te kiezen subsessies:
A. Laaggeletterdheid
B. Meertaligheid als kans
C. Een concreet taalbeleidsplan
D. Begrijpend lezen in de klas
Wat deelnemers zeggen
Goed onderwerp, leuke sprekers en veel inspiratie opgedaan. Veel onderwerpen aangevuld met wetenschappelijke onderwerpen. – Oud deelnemer ‘Laaggeletterdheid in het (v)mbo’Medilex Onderwijs weet perfect in te spelen op de behoefte van scholen. Ze halen veel kwaliteit in huis. Ik ben tevreden! – Pieter (docent op het mbo)Medilex Onderwijs-congressen: top! aansprekende onderwerpen op de praktijk afgestemd en goede sprekers. – Deelnemer aan een van onze congressen