Schoolopleider

Inhoud

Aandachtsgebieden:

  • professionele begeleidingsvaardigheden
  • vormgeven van leerprocessen van leraren
  • beleid in de eigen school/organisatie op het gebied van het opleiden van leraren
  • samenwerking met collega-opleiders in het opleidingsinstituut

Mogelijk aanvullende BRLO-registratie bij het VELON

Tijdens de post-hbo-opleiding wordt aangegeven aan welke eisen het portfolio en de presentatie moeten voldoen om mogelijk ook in aanmerking te komen voor BRLO-registratietraject bij VELON.

Studie-investering
De studielast bedraagt: 70 uur opleidingsbijeenkomsten, 100 uur zelfstudie en peer-intervisie, 8 uur slotpresentatie en 2 uur diplomering. Gezien de omvang van de totale studielast, inclusief contacturen, voldoet deze opleiding aan de eisen voor een landelijk erkend post-hbo-diploma.

In de praktijk

Na afronding van de opleiding schoolopleider heb je de volgende kennis en vaardigheden verworven die je direct in je eigen onderwijspraktijk kunt toepassen.

  • Visie en focus
    Je hebt zicht op onderwijs en opleiden en kunt je visie expliciteren en onderbouwen. Je bent gericht op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van (aanstaande) leraren. Je initieert beweging en vernieuwing in je organisatie m.b.t. opleiden en begeleiden.
  • Inhoudelijke deskundigheid
    Je beschikt over kennis van de relevante (wetenschappelijke) inzichten over leren, opleiden en onderwijzen binnen de context van de school en de lerarenopleiding. Je weet hoe je jouw praktische wijsheid en onderwijservaring kunt benutten om anderen te motiveren.
  • Authentieke beroepsidentiteit
    Je bent je bewust van eigen waarden, normen en onderwijskundige opvattingen. Je begeleidt de moreel-ethische ontwikkeling van (aanstaande) leraren, en daarmee indirect die van de leerlingen.
  • Verantwoordelijke teamspeler
    Je neemt je verantwoordelijkheid in de samenwerking van school- en instituutsopleiders, die betrokken zijn bij de opleiding van (aanstaande) leraren. Je bent in staat om school- en opleidingspraktijk met elkaar te verbinden.
  • Reflectief
    Je stuurt constructief en kritisch je eigen ontwikkeling en die van anderen. Je kent je eigen sterke en zwakke kanten als schoolopleider en kunt je eigen functioneren bezien in het licht van de vier bekwaamheden zoals geformuleerd door het VELON (Vereniging van Lerarenopleiders Nederland): Opleidingsdidactiek – Agogisch handelen – Organisatie en beleid – Sturen van de eigen ontwikkeling.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen