Als docentbegeleider van startende leraren weet als geen ander hoe belangrijk en cruciaal de begeleiding is in de eerste periode. Herinner jij je nog jouw eigen startperiode? Maar ook de valkuilen daarin? Daarnaast is de kans op (snel) afhaken groot. Dat terwijl het werken in het onderwijs een prachtige kans en uitdaging is om bij te dragen aan zowel de ontwikkeling van kinderen als de samenleving. En een kans op een mooie (en lange) carrière op jouw school.
Beschrijving
Welke vaardigheden heb je nodig om de nieuwe collega versneld op de rails te krijgen? En bovendien te motiveren voor de start op uw school? Hoe gaan we om met de praktijksituatie van de startende leraar (soms ervaren) en hoe stemmen wij daar op af? We bespreken succesfactoren die, zoals uit onderzoek gebleken is, aantoonbaar bijdragen aan het succes van jouw nieuwe collega. We werken met de systematiek van ‘De zes rollen van de leraar’ (2018, Martie Slooter).
We werken aan inhoudelijke thema’s de basisvaardigheden van leraren in de dagelijkse lespraktijk. Gebaseerd op de rollen van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Die zijn opgenomen als rubrics in deze training. We zijn ook in staat om verder te gaan dan niveau 1 van de rubrics, dus ook de opstap naar meer specifiekere ontwikkeling zoals het werken aan vakinhoud, vakdidactiek en het monitoren van het leerproces van leerlingen.
Resultaten
Resultaten voor jou:
- Je hebt zowel de kennis als vaardigheden en de attitude om de startende (soms ervaren) leraar effectief op te leiden, te begeleiden ofwel te coachen.
- Daarnaast lever je een bijdrage aan de professionalisering van de startende leraar. Daardoor zijn zijn groepen/klassen rond november positieve groepen. Daarna kan de leraar zich gaan verdiepen in de inhoud van de les en zijn ontwikkeling volgens de rubrics en passend bij zijn profiel.
- Door middel van dit traject kun je jouw school helpen de uitval van leraren te verminderen.
Resultaten voor jouw school:
- Hiermee heeft jouw school meer garantie dat de klassen voor november positieve groepen zijn waar geleerd kan worden.
- Jouw school kan vanaf de werving betere begeleiding bieden aan startende leraren.
- Zowel de effectiviteit als de resultaten van de starters nemen toe en daarmee de resultaten van de leerlingen.
- Daarnaast bezit de starter de basisvaardigheden van ‘De zes rollen van de leraar’ op niveau 1 voor verdere professionalisering en past binnen de systematiek van strategisch human resource management.
- Jouw school heeft op deze manier bovendien een aantal kenmerken van een lerende organisatie.
Onderwerpen
- Per bijeenkomst werken we concreet aan onze eigen casuïstiek. Kortom, alles staat in het teken van de professionele en dus effectieve opleiding en begeleiding van de nieuwe collega. We maken daartoe gebruik van het profiel van de startende leraar, opgemaakt tijdens de trainingsdagen op basis van de rubrics van De zes rollen van de leraar.
- Tussentijds hebben we twee belafspraken.
Werkwijze
- Per bijeenkomst werken we concreet aan onze eigen casuïstiek. Kortom, alles staat in het teken van de professionele en dus effectieve opleiding en begeleiding van de nieuwe collega. We maken daartoe gebruik van het profiel van de startende leraar, opgemaakt tijdens de trainingsdagen op basis van de rubrics van De zes rollen van de leraar.
- Tussentijds hebben we twee belafspraken.
- Het boek ‘De zes rollen van de leraar’ staat in deze training centraal.
Praktische informatie
- Voor: coaches in het onderwijs
- PO, VO, MBO
- Duur: 4 dagen
- Incompany mogelijk
- Trainer: Martie Slooter
- Inclusief het boek “De zes rollen van de leraar (2018, Martie Slooter)