Rijke rekenvragen stellen in de les

Informatie

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat leraren gedurende een schooldag 60% van wat ze vertellen in de vorm van vragen stellen doen? Rekenmethodes geven meestal suggesties voor rekenvragen ter ondersteuning of ter controle van de gegeven (methode)les. Maar al deze vragen zijn vaak gesloten van aard en gericht op feiten en procedures. Deze Extra helpt je om bewuster rijke(re) rekenvragen te stellen en andere vragen te stellen dan de standaard rekenvragen. Hierbij wordt een beroep gedaan op het reken-wiskundig denken van alle leerlingen (van groep 1 t/m 8) op verschillende momenten tijdens de rekenles.

Auteur(s)

Diana Gerritsen MD MSc

Doelstellingen

Na deze E-WISE Extra kun je:

  • vragen stellen om leerlingen te stimuleren in hun denken en handelen op het gebied van rekenen-wiskunde in verschillende fasen van de les
  • evaluatie- en reflectievragen stellen om leerlingen (bewuster) te laten reflecteren op het rekenproces en hun handelen

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 0.25 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen