Populaire mythes rondom leren

Informatie

Onderwijskundigen, -technologen en -psychologen, innovatoren en hervormers van leren en leeromgevingen, politici, bestuurders, en onderwijsadviseurs: ze staan allemaal in de rij om te laten zien hoe innoverend en vooruitstrevend zij (kunnen) zijn. Zij roepen van alles en implementeren naar hartenlust, niet altijd gebaseerd op solide bewijs verkregen uit de onderwijswetenschappen, maar vooral op basis van geloof, filosofie en/of een aantal hardnekkige mythes. Het gevolg hiervan is op z’n best suboptimaal onderwijs en op z’n slechtst slecht onderwijs, maar ook innovatiemoeheid en ontevredenheid bij o.a. leraren, ouders en studenten.

Deze cursus zal vanuit de wetenschap kijken naar een aantal mythes, zoals leerstijlen, de leerpiramide, de beperkte houdbaarheid van kennis en ontdekkend leren als leerstrategie. Uiteraard wordt ook uitgelegd wat wél werkt. 

Auteur(s)

prof. dr. Paul A. Kirschner dr.h.c.

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de voornaamste onderwijsmythes weergeven
  • uitleggen wat de wetenschap over de mythes laat zien
  • uitleggen waarom iedere mythe schadelijk voor het leren is
  • aangeven welke van de huidige trends en hypes in het onderwijs je vooral moet vermijden en waarom
  • een kritische blik ontwikkelen om toekomstige hypes en trends beter te kunnen evalueren op hun wetenschappelijke merites
  • toepassen in je lessen wat wél effectief blijkt

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes