Informatie
Bijna dagelijks wordt beschreven hoe informatie- en communicatietechnologieën ons een revolutie in het onderwijs zullen (moeten) verzorgen. Het probleem is dat veel verhalen mythes zijn, gebaseerd op ideologie, zogenoemd gezond verstand, of – in de ergste gevallen – winstbejag. Voorbeelden hiervan zijn de mens als multitasker, de student als digital native / homo zappiëns, multimedia als leerverbeteraars, en de laptop of tablet als ultiem leergereedschap. Deze cursus zal deze en andere mythes ontzenuwen (en zal duidelijk maken wat je in het onderwijs beter niet kunt doen) maar zal ook advies geven over wat je wel kunt doen.
Auteur(s)
prof. dr. Paul A. Kirschner dr.h.c.
Doelstellingen
Na afloop van deze cursus:
- ken je de empirische basis van het gebruik van multimedia in het onderwijs
- kun je omschrijven wat de wetenschap over ICT-mythes in het onderwijs laat zien
- weet je waarom mythes schadelijk kunnen zijn voor het leren
- kun je ICT-mogelijkheden die wél effectief blijken, toepassen in je lessen
Studiebelasting
Voor deze cursus staat 2 uur.