Doel
Steeds meer leerkrachten ontvangen kinderen in hun klas die de Nederlandse taal niet of amper spreken vanwege het feit dat zij uit een ander land komen. Dit vraagt om specifieke kennis en vaardigheden van de leerkracht. Met deze training ontwikkelen leerkrachten deze kennis en vaardigheden en kunnen zij direct aan de slag in hun eigen onderwijspraktijk.
Inhoud
In deze training komt aan bod hoe het (taal)onderwijs aan NT2/vluchtelingenkinderen vorm gegeven kan worden binnen een basisschool. Er is aandacht voor de wijze waarop leerlingen een tweede taal verwerven. Daarnaast krijg je handvatten hoe je op jouw school het onderwijs aan deze leerlingen vorm kunt geven en aan kunt sluiten bij de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
Werkwijze
Er wordt gebruik gemaakt van diverse werkvormen/activiteiten, zoals het bekijken van filmbeelden, groepsdiscussies, informatieoverdracht, leren van elkaar, coöperatieve vormen.
Resultaat
Na afloop ben je in staat taalobservaties van leerlingen te maken en een taalstimuleringsplan op te stellen, het taalaanbod te evalueren en heb je didactische vaardigheden voor taalstimulering op de diverse taaldomeinen ter beschikking. Ook beschik je over handvatten voor het opstellen, uitvoeren en evalueren van een ondersteuningsplan voor een NT2 kind.
Dagen/dagdelen
1 dagdeel, 4 contacturen.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.