Leidinggeven in het VO – oriëntatiedag

Doel

Doorstroom van medewerkers blijkt voor een schoolorganisatie vaak een succesvol alternatief voor externe werving van nieuwe leidinggevenden. Het zorgt voor behoud van waarde(n)volle kennis en biedt talentvolle en betrokken collega’s mogelijkheden tot carrièreperspectief binnen de eigen organisatie. Onderwijsprofessionals die zich willen oriënteren op een dergelijke loopbaanstap bieden we een compact en inspirerend 1-daags programma.

Tijdens de oriëntatiedag ‘Leidinggeven in het VO’ onderzoeken wij of een stap richting een leidinggevende functie bij jou past. We starten met de vraag: ben ik een goede docent?Juist deze vraag geeft inzicht in wat jou drijft als mens, je visie op leren en ontwikkelen en op onderwijs. En biedt aanknopingspunten om met elkaar het gesprek aan te gaan over sturing, organisatie en ontwikkeling.De insteek van de oriëntatiedag is om jouw leiderschap vanuit je eigen drijfveren en kwaliteiten zichtbaar te maken, zodat je leert wat effectief leiderschap voor jou betekent.

Deze oriëntatiedag biedt zowel de schoolorganisatie als de deelnemende onderwijsprofessional inzichten in de talenten en ambities. Dit levert waardevolle bouwstenen op voor loopbaanplanning en organisatieontwikkeling. 

 

Inhoud

Tijdens deze dag sta jij in je dagelijkse praktijk centraal en staan we stil bij o.a. de volgende vragen:

  • Wie ben ik, wat betekent het docentschap voor mij?
  • Wat is mijn visie op leren en ontwikkelen?
  • Wat is mijn visie op onderwijs?
  • Wat verwacht ik van een leidinggevende (functie)?
  • Wat is een team en hoe ontstaat een echt team?
  • Hoe geef ik als leidinggevende vorm aan veranderingen en zorg ik voor ontwikkeling?

 

Werkwijze

Tijdens de oriëntatiedag worden individuele en groepsopdrachten afgewisseld met korte theoretische verdiepingssessies en gezamenlijke dialoog. Naast het verkennen van situaties die je in een leidinggevende praktijk zult tegenkomen (zoals functioneringsgesprekken, slecht-nieuws-gesprekken, taakbeleid, begroting, etc.) en pragmatische handvatten daarbij, staan we uitgebreid stil bij wetenschappelijke inzichten over leiderschap in het onderwijs. Daarbij zoeken we steeds naar de aansluiting van de theorieën en modellen met de dagelijkse schoolsituatie.

De werkvormen zijn bedoeld om jou (nieuwe) inzichten te bieden over jezelf en geeft antwoorden op de vraag of een leidinggevende functie bij je zou passen. We staan stil bij jou als persoon, jouw overtuigingen en waarden, bij de kern van waaruit jij jouw persoonlijk leiderschap laat zien en hoe je daar effectief op reflecteert.

Opbrengst

Aan het eind van de dag heb je meer inzicht in je kwaliteiten en drijfveren en heb je die kunnen projecteren op de vraagstukken die passen bij een leidinggevende positie in het VO. Dit als waardevolle bijdrage bij je afweging over een eventuele volgende loopbaanstap en het gesprek daarover binnen je organisatie.

Omvang

Deze oriëntatiedag vindt plaats op 13 november 2024, duurt van 9.30 tot 16.00 uur en wordt verzorgd door Morris Oosterling.Er is geen voorbereiding nodig voor deze inspiratiedag. Wel verwachten we van alle deelnemers een positieve, leergierige en enthousiaste inbreng.

De oriëntatiedag ’Leidinggeven in het VO’ kan ook op maat verzorgd worden voor docenten uit je eigen organisatie.

  NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

 

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Onderwerpen