Inhoud
Begrijpend lezen is nog te vaak een activiteit waarvan we verwachten dat kinderen die individueel uitvoeren: zelf de tekst lezen en zelf het blad met vragen kunnen beantwoorden. Natuurlijk mogen kinderen elkaar af en toe helpen en doet de leerkracht goed voor wat er van de kinderen verwacht wordt. Maar leren kinderen op die manier wel echt beter begrijpen wat ze lezen? En hoe zit het met het leesplezier? Wat gebeurt er als we juist samen aan de slag gaan met het begrijpen van teksten? Als ieder kind op eigen wijze bij kan dragen. Wat leren kinderen daarvan? En hoe doe je dat? In deze training wordt je kennis over tekstbegrip opgefrist en krijg je inspirerende voorbeelden aangereikt om zelf boeiend taalleesonderwijs te ontwerpen.
Werkwijze
Tijdens deze praktijkgerichte trainingsdag werken we vanuit de nieuwste inzichten rondom tekstbegrip. We gaan in op kenmerken van rijke teksten en waar je deze kunt vinden. We duiken in de nieuwe kerndoelen Nederlands en je maakt kennis met de bijpassende leerlijnen. Je krijgt inspirerende voorbeelden aangereikt om lezen, luisteren, spreken en schrijven te verbinden aan rijke teksten en je oefent met het zelf ontwerpen en begeleiden van boeiende taalactiviteiten waarbij samenwerking tussen kinderen centraal staat. Bij het ontwerpen van deze activiteiten gaan we uit van jouw eigen onderwijspraktijk en de (soms grote) verschillen tussen kinderen. Je krijgt handvatten aangereikt om de (taal)ontwikkeling van alle kinderen te stimuleren.
We maken onder andere gebruik van beproefde aanpakken zoals ‘Close reading’ en het werken met Taalrondes. Daarnaast gebruiken we theorie vanuit onder ander ‘Rijke taal’, ‘Zin in lezen’ en ‘Dialogische gesprekken’.
Opbrengst
Aan het eind van deze dag:
- ben je op de hoogte van de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom tekstbegrip en rijk taalonderwijs;
- heb je inzicht in het belang van de samenhang tussen taal-leesonderwijs, wereldoriëntatie en burgerschap;
- heb je houvast om zelf vanuit leerlijnen boeiende lees- luister- spreek- en schrijfactiviteiten te ontwerpen, waarbij de samenwerking tussen kinderen centraal staat;
- heb je inzicht in welk professioneel handelen bijdraagt aan rijke taalontwikkeling van kinderen;
- heb je een aantal concreet uitgewerkte activiteiten om zelf aan de slag te gaan in jouw onderwijspraktijk.
Omvang
Deze training vindt plaats op 17 januari 2025, duurt van 10.00 – 16.00 uur en wordt verzorgd door Anneleen Mulder.
Deze training kan geheel op maat in uw school worden verzorgd. Meer weten? Stuur een mail naar info@kpcgroep.nl
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.