Doel
Bij ongeveer 10% van de leerlingen kunnen kenmerken worden waargenomen die kunnen duiden op begaafdheid. Het ondersteunen en begeleiden van deze groep leerlingen vraagt om specifieke expertise. Deze praktijkgerichte cursus helpt je belangenbehartiger te worden voor hoogbegaafde leerlingen. Verder verdiep en verbreed je je adviesvaardigheden voor de begeleiding van zowel individuele leerlingen als collega’s die te maken hebben met hoogbegaafde leerlingen. Ook leer je hoe je afspraken over hoogbegaafdheid kunt verankeren in onder meer een hoogbegaafdheidsprotocol en het schoolplan.
Inhoud
De cursus hoogbegaafdencoach is gebaseerd op vragen uit de onderwijspraktijk en wordt verzorgd door drs. Esther de Boer, expert hoogbegaafdheid en medeauteur van de publicatie ‘Een andere kijk op hoogbegaafdheid’. Deze praktische cursus biedt je handvatten om je te ontwikkelen als hoogbegaafdencoach en jouw toegevoegde waarde binnen de school helder en zichtbaar te maken.
De rol van hoogbegaafdencoach kan variëren per school en omvat onder andere:
- Coaching en steun van leerlingen bij vragen rond hoogbegaafdheid en het onderwijsproces;
- Samen met de leerling zoeken naar oplossingen bij sociale en emotionele of acceptatieproblemen;
- Adviseren over de begeleiding van de hoogbegaafde leerling in samenwerking met de ondersteunings-/zorgcoördinator of IB’er;
- Organiseren van contacten en opbouwen van een intern en extern netwerk;
- Fungeren als vertrouwenspersoon;
- Adviseren bij het ontwikkelen en realiseren van onderwijs en beleid voor hoogbegaafden;
- Schakelen tussen management en docenten op het gebied van hoogbegaafdheid.
Als hoogbegaafdencoach vervul je verschillende rollen en bevind je je op verschillende speelvelden. Je bent bijvoorbeeld adviseur, belangenbehartiger, coach en/of vertrouwenspersoon. Deze verschillende rollen en posities vragen om een breed scala aan vaardigheden, kennis en werkvormen. In deze vierdaagse cursus komen de volgende onderdelen aan bod:
- Coachen / gesprekken voeren met leerlingen;
- Implementatie van beleid: documentanalyse, plan van aanpak, verandermanagement, quickscan afnemen, presenteren;
- Coaching van collega’s, vraagbaak zijn en intervisie van leerlingen en collega’s;
- Kennis over hoogbegaafdheidsgerelateerde onderwerpen zoals signalering, compacten en verrijken, sociale en emotionele ontwikkeling, comorbiditeit, wet- en regelgeving, omgaan met ouders etc.;
- Positionering en presentatie van de hoogbegaafdencoach in de school, inclusief taken en verantwoordelijkheden.
Werkwijze
Elke bijeenkomst volgt een vaste structuur:
- Inleiding en terugblik op de vorige bijeenkomst en het huiswerk;
- Reflectie op de eigen onderwijspraktijk en schoolsituatie;
- Theoretisch kader coaching en praktische opdrachten;
- Theoretisch kader hoogbegaafdheid en praktische opdrachten;
- Evaluatie van de bijeenkomst;
- Vooruitblik en aandachtspunten voor huiswerk/praktijkopdracht.
Resultaat
Na de cursus:
- Ken je de vraagstukken rondom hoogbegaafdheid spelen in je eigen schoolcontext;
- Kun je collega’s adviseren over hoogbegaafde leerlingen;
- Kun je fungeren als vraagbaak voor collega’s.
In het kader van de cursus voer je gesprekken met directie en leerlingen om de taken van de hoogbegaafdencoach binnen de school te verhelderen en aan te scherpen. De gemaakte afspraken leg je vast in een document (bijvoorbeeld actieplan of presentatie) dat je aan het team presenteert.
Omvang
Deze bijeenkomsten vinden plaats op donderdag 3 en 17 oktober en 14 en 28 november 2024.
Zie ook: hoogbegaafdencoach verdiepingscursus
Tijdsinvestering
5 uur huiswerk per bijeenkomst.
- Lezen van ondersteunend materiaal;
- Gesprekken voeren met leerlingen;
- Gesprek voeren met leidinggevende;
- Schrijven van een actieplan of plan van aanpak;
- Maken van een presentatie;
- Voorbereiden presentatie.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.