Manage je energie: lesgeven is topsport
Anderen laten groeien is waarom je koos voor dit vak. Maar je merkt steeds vaker dat je hier minder oog voor hebt. Je dag lijkt soms een race van lesuur naar lesuur, waarbij je uiteindelijk amper toekomt aan dat wat je belangrijk vindt, laat staan aan jezelf. Kan dat ook anders?
Doel
Deze training geeft je inzicht in hoe je op dit moment met jouw energie omgaat en waar er winst te behalen valt. Via inzichten uit de topsport ontdek je waar jouw invloed ligt naar meer energie en hoe jij in je werk meer tot je recht komt. Je wordt je weer bewust hoe je als je energieke zelf voor de klas kunt staan in contact met je leerlingen. Je leert niet slechts reactief maar ook proactief voor de energie van de klas te zorgen. Daar plukken je leerlingen ook de vruchten van. Fit de school in, fit de school uit; daar gaan we voor.
Inhoud
De training is gebaseerd op de inzichten van Loehr & Schwartz (sportpyschologen) en wij verbinden dit met o.a. lichaamswerk en Transactionele Analyse.Wij bieden een programma met veel ervaringsgerichte oefeningen en een afwisseling van theorie en praktijk waarin onderlinge uitwisseling van eigen casuïstiek centraal staat. In de training worden telkens kleine stukken theorie aangeboden rondom de thema’s:
- Welke energiebronnen heb je tot je beschikking en hoe schakel je die nu in?
- Waar gaat kostbare energie verloren?
- Wat betekent mijn energiemanagement voor mijn klas?
- Herken de energiestaat van je klas en hoe speel je daarop in?
- Hoe komt jouw talent tot zijn recht als professional?
Denk bij oefeningen aan onderwerpen als:
- Manage je energie niet je tijd, autonomie in je lesrooster.
- Persoonlijke energiescan.
- Herkennen van jouw dagelijkse energieritme en het effect op de klas.
- Aanspreken van je energiebronnen en ook deze inzetten in de klas.
- Werken vanuit jouw drijfveren.
- Persoonlijk zelfzorgplan waarin je energielek helder wordt.
- Verbinding maken met jezelf en vandaaruit met je klas.
- Persoonlijke rituelen inbrengen in je dag.
Werkwijze
De training wordt gekenmerkt door heldere theorie, ervaringsoefeningen, uitwisseling onderling en het experimenteren met praktische oplossingen. Een ieder wordt uitgenodigd zijn eigen onderzoek te doen en wordt uitgedaagd de aangeboden theorie toe te passen in zijn privé en professionele leven. Voorafgaand aan de training krijg je een voorbereidende opdracht om meer inzicht in je energiebalans te krijgen. Na dag 1 onderzoekt een ieder met deze inzichten zichzelf en zijn/haar klas. Een ieder maakt een energieanalyse waar we op dag 2 verder mee aan de slag gaan. De training wordt verzorgd door Janneke Kelderman en Mirjam Gilhuis. Janneke heeft zich vanuit een achtergrond in de fysiotherapie gespecialiseerd tot vitaliteitsexpert. Mirjam kan bogen op een ruime ervaring als lerarenopleider en werkt nu als coach en trainer in het onderwijs. Zij bundelen graag hun krachten om te werken met hoofd, hart en lijf.
Opbrengst
Deelnemers worden zich bewust van verschillende energiezones en hoe zij hier vanuit hun eigen patroon in bewegen. Een ieder krijgt inzicht in zijn eigen kwaliteiten, valkuilen en hoe deze te balanceren. Daarnaast leggen we de link met hoe je als leraar de energiezone van de klas kan balanceren. Men wordt zich bewust van welke energiebronnen er beschikbaar zijn. Hoe kun je deze constructief en destructief inzetten, zowel bij jezelf als in de klas. Je wordt alert op hoe jouw dagritme betekenis heeft voor je lessen. Na deze training:
- Begrijp je je eigen energiedips.
- Heb je tools om weer fit naar huis te gaan.
- Kun je meebewegen met je klas naar de juiste energiezone.
- Word je een leukere leraar en milder voor jezelf.
- Voel je meer lucht en ruimte voor jezelf en naar je klas.
- Voed je jezelf weer door wat jouw drijft.
Omvang
Deze tweedaagse training vindt plaats in Kloosterhotel Zin in Vught op 16 oktober en 27 november 2024 en duurt van 9.30 tot 16.00 uur.
Deze training kan geheel op maat in uw school worden verzorgd. Meer weten? Stuur een mail naar info@kpcgroep.nl
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.