Examenvoorbereiding exacte vakken

Voor wie

Deze online cursus is bedoeld voor leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij een leerling met een visuele beperking in begeleiding of behandeling bij Koninklijke Visio of Bartiméus.

Doelgroep:

  • Leerlingen die examen doen in het huidige schooljaar, volgend schooljaar, of het schooljaar erna
  • Docenten
  • Aob’ers
  • Ouders
  • Examensecretarissen
  • Andere geïnteresseerden

Inhoud

Koninklijke Visio en Bartiméus organiseren samen deze cursus.
Tijdens deze middag geven we informatie over examen doen in de exacte vakken en de aanpassingen en hulpmiddelen waarvan een leerling met een visuele beperking gebruik mag maken. De bijeenkomst bestaat uit drie ronden. In de eerste ronde geven we informatie die belangrijk is voor alle exacte vakken (algemene gedeelte). In de tweede en derde ronde kun je een vakspecifieke workshop kiezen. Je kunt zelf kiezen of je aan één, twee of drie ronden deelneemt. Voor niet-leerlingen is met name het eerste algemene gedeelte interessant. In deze ronde geven we informatie die belangrijk is voor alle exacte vakken waarin de leerling examen gaat doen.

Programma:

Ronde 1: Algemeen deel over examenfaciliteiten
1. Aanvragen van aanpassingen
2. Tijd
3, Werkplek
4. Hulp van de surveillant
5. Leesvormen
6. Vervangend examen
7. Nauwkeurigheid van tekenen, meten en aflezen
8. Oefenexamens vinden en gebruiken
9. Tips voor het werken in Word

Ronde 2: Vakspecifiek onderdeel. Keuze uit:
1. Wiskunde voor slechtziende leerlingen
-Wat mag je vragen van een tekenhulp of voorleeshulp? En hoe vraag je dat?

-Tips over rekenmachines, liniaal, gradenboog

2. Natuurkunde voor brailleleerlingen
-Aanpassingen in examenopgaven: wat gebeurt er met tekeningen uit het examen? Welke vervangende opgave krijg je als goedziende leerlingen iets moeten tekenen of meten? Wat gebeurt er met de uitwerkbijlage? En met Binas?
-Welke hulpmiddelen mag je gebruiken?
-Hoe vraagt een leerling aan een voorleeshulp om iets op te zoeken in Binas?
-Hoe kan een tekenhulp een goede beschrijving van een tekening geven?Ronde 3: Vakspecifiek onderdeel. Keuze uit:
1. Wiskunde voor brailleleerlingen
-Aanpassingen in examenopgaven: wat gebeurt er met tekeningen uit het examen? Welke vervangende opgave krijg je als goedziende leerlingen iets moeten tekenen of meten?
-Welke hulpmiddelen mag je gebruiken tijdens je examen?
-Wat mag je vragen van een tekenhulp of voorleeshulp? En hoe vraag je dat?
2. Natuurkunde voor slechtziende leerlingen
-Welke hulpmiddelen mag je gebruiken?
-Tips voor het oplossen van opgaven met tekeningen
-Werken met formules en vergelijkingen in Word
-Wat mag je vragen van een tekenhulp of voorleeshulp? En hoe vraag je dat?
3. Biologie voor braille- en slechtziende leerlingen
-Welke strategieën kun je inzetten om je examen zo goed mogelijk te maken?
-Welke hulpmiddelen mag je gebruiken?

Leerdoelen

Na de bijeenkomst weet je van welke faciliteiten braille- en slechtziende leerlingen gebruik mogen maken tijdens het examen. Ook leggen we uit hoe je die faciliteiten aanvraagt. Daarnaast krijg je praktische tips en trucs die handig zijn bij het voorbereiden op het examen.

Startdata en locaties

  • Online 14 mrt. 20251 bijeenkomst