Herkenbaar?
- Je hebt ongemotiveerde leerlingen voor je neus.
- Je leerlingen vinden het saai om eindeloos te oefenen.
- Je leerlingen lijken nauwelijks een inspanning te willen leveren. Andere vakken gaan altijd voor.
- Je weet niet zo goed hoe je het anders kunt doen.
- Je bent ontevreden met het resultaat, zeker als je het resultaat afzet tegen de inspanning die het jou heeft gekost.
- Je wil meer interactie met je leerlingen.
- Je bent op zoek naar afwisseling.
Wij leren je graag hoe je een goede examentraining inricht. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen groeien en vooruitkomen, zonder dat ze gaan zitten lummelen of kletsen.
Dit is geen ‘gewone’ cursus waarin je lessen ontwerpt die leerlingen aanzetten om eindeloos te oefenen met examenteksten. Dat is meestal niet effectief. Docenten werken dan namelijk vaak heel hard, terwijl te veel leerlingen achterover hangen en denken: ‘Ik ga straks wel oefenen in de meivakantie’.
Door de jaren heen hebben wij veel geleerd over het motiveren van leerlingen en over effectieve manieren om van leerlingen betere lezers te maken. In deze cursus leren wij je al onze inzichten:
- dat een goede examentraining een logische opbouw kent;
- dat leerlingen tijdens het oefenen met examenvragen veel met elkaar samenwerken;
- dat leerlingen inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten;
- dat de examentraining een gepersonaliseerd aanbod kent;
- dat er voldoende afwisseling is in het oefenmateriaal;
- en dat de training leidt tot betere resultaten.
Je krijgt de tools & kickstart om nog tijdens deze dag aan het ontwerp van je examentraining te werken. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.
Je krijgt concrete tips en handigheidjes die je kunt toepassen om je training aantrekkelijk en leerzaam te maken.
In het kort: in deze cursus leren we je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CE Frans, Duits, Engels of Spaans neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’.
Voor wie: docenten MVT die er zin in hebben om hun examentraining motiverender, effectiever en uitdagender te maken.
Kosten: € 545,- inclusief materiaal en lunch op 16 januari en online deelname 23 januari 2025.
Wanneer en waar: donderdag 16 januari 2025 van 9.30 – 16.00 uur Aristo Lunetten (1 minuut lopen van het station) en donderdag 23 januari 2025 van 13.30 – 16.30 uur online.