Doel
Het is een veel gehoord geluid in het onderwijs: leerlingen zijn ongemotiveerd en zouden meer eigenaar moeten worden van hun leerproces. “Je moet ze meer loslaten” is een vaak gehoorde zin. Is dat zo? En hoe doe je dat? Wat heeft een leerling nodig en wat heeft een leraar daar zelf in te doen?
Eigenaarschap van leren is een complex begrip dat samenhangt met factoren als motivatie, betrokkenheid en zelfsturing. In deze workshop ontdek je hoe je als leraar kan stimuleren dat leerlingen eigenaarschap nemen over hun leerproces en welke rol jij daar zelf in speelt.
Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- De zelfdeterminatie theorie van Deci & Ryan
- Motivatie, betrokkenheid en zelfregulatie
- De werking van het puberbrein
- Effectieve feedback geven en leren zichtbaar maken
- Effectieve leerstrategieën
- Werken met (eigen) leerdoelen
- Leraargedrag; fouten maken mag – fixed en growth mindset
Theorie en praktijk gaan in de workshop hand in hand. Theoretische inzichten brengen we in relatie met de onderwijspraktijk en thema’s als formatief evalueren, het werken met leerdoelen en het inzetten van de metacognitieve vaardigheden.
Werkwijze
Eigenaarschap bij leerlingen vergroten begint bij jezelf. Deelnemers stellen zelf doelen en reflecteren op hun ontwikkeling. Door middel van verschillende oefeningen ervaren deelnemers zelf de theorie. Door deze benadering ontdek je als leraar wat effectief docentgedrag is en wat nodig is om leerlingen te begeleiden bij het eigenaarschap.
Opbrengst
Na de workshop:
- heb je een eenduidig beeld van het begrip eigenaarschap
- ken je de relatie tussen eigenaarschap en motivatie van leerlingen
- begrijp je welke rol je zelf inneemt bij het nemen en ontwijken van verantwoordelijkheid door leerlingen
- heb je je eigen didactische gedragsrepertoire verbreed
Omvang
Deze training vindt plaats op 5 en 19 maart 2025, duurt van 13.30 tot 16.30 uur en wordt verzorgd door Daniëlle Aust.
TIP! Deze training kan ook incompany worden verzorgd.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.