Differentiëren in het onderwijs. Niet te doen?
Je wilt het beste uit al je leerlingen halen en weet dat differentiëren van groot belang is. De Inspectie noemt differentiëren niet voor niks al jaren als speerpunt in de Staat van het Onderwijs. Maar hoe doe je dat in een klas met 30 leerlingen? Hoe weet je wat elke leerling nodig heeft en hoe houd je overzicht over wie wat leert en kan? Veel docenten zijn absoluut overtuigd van het nut en de noodzaak van differentiatie, maar toch lukt het vaak niet.
Theorie, werkvormen en ICT-tools
In deze training leer je hoe je in de praktijk differentieert. Hoe je aansluit bij de verschillen tussen leerlingen in bijvoorbeeld beheersingsniveau, leervoorkeuren, tempo en instructiebehoeften. Je leert doelmatig differentiëren.
Je doet tijdens deze cursus theoretische kennis op, maar krijgt ook praktische werkvormen en tools. Met dit alles oefen je bovendien tijdens de trainingsmomenten, maar ook tussendoor in je eigen klassen. Je ontdekt de winst die je behaalt met differentiëren. En je ervaart dat het makkelijker is dan je denkt. Differentiëren kun je leren!
Wat leer je?
- Differentiatiemogelijkheden in instructie, verwerking en leertijd
- Werkvormen voor differentiëren
- ICT-tools die het differentiëren vergemakkelijken
- Ontwerp van een opdracht voor je eigen leerlingen
Voor wie?
Docenten in het voortgezet onderwijs en mbo.