Coachen op competenties in het praktijkonderwijs

Informatie

Deze cursus gaat over het coachen op competenties in het praktijkonderwijs. Op veel scholen heeft de mentor de rol van coach. Coachen wordt gezien als een belangrijk middel in het leren van vaardigheden. Het belang van de mentor als coach is iets dat de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Scholen verschillen in de mate waarin deze rol expliciet gemaakt wordt en hoe het wordt gefaciliteerd. De maatschappij, waaronder werkgevers, doen in toenemende mate een beroep op allerlei vaardigheden en zelfkennis. Je kunt dan denken aan vaardigheden als verantwoordelijkheid nemen, samenwerken of het nemen van initiatief. Door deze vaardigheden te versterken bieden we onze leerlingen een beter fundament om zich te kunnen redden in de maatschappij. Het coachen op vaardigheden wordt door veel docenten als moeilijker ervaren dan het begeleiden van leerlingen op vakinhoud. Daarom gaat het in deze cursus om coachen op vaardigheden van leerlingen die horen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Auteur(s)

drs. Marieke van Eldert, drs. Peter van Loon

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • je rol als coach onderscheiden van die als docent
  • de basisbehoeften Autonomie, Relatie, Competentie als basis voor coaching herkennen
  • je gespreksvaardigheden afstemmen op je opbouw van je gesprek
  • een leerdoel in concreet gedrag omschrijven
  • aangeven op welke plek het leerdoel genoteerd wordt zodat het een structurele plek heeft in het leerproces

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen