Begrijpend leesonderwijs versterken

Doel

Alarmerende berichten over de kwaliteit van het leesonderwijs beheersen al lange tijd de media. Leerlingen hebben onvoldoende leesvaardigheid om zich te kunnen redden in de maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat de manier waarop het onderwijs in begrijpend lezen de afgelopen jaren is gegeven daar niet voldoende aan bijdraagt. Mooie voorbeelden van kennisrijk leesonderwijs en het stimuleren van de leesmotivatie bereiken via de media steeds meer scholen. In de praktijk blijkt dat het nog niet zo makkelijk is om deze good practices zomaar naar de eigen schoolcontext te kopiëren. Voor het verzorgen van effectief en rijk leesonderwijs is het allereerst noodzakelijk dat jij als leerkracht boven de stof staat en verschillende deelvaardigheden met elkaar kunt verbinden. Kennis over het leesproces en wat daar allemaal bij komt kijken stelt jou in staat kritisch naar de eigen praktijk te kijken en te bepalen welke stappen voor jou en het team haalbaar zijn. Tijdens deze 2-daagse training verdiep je jouw kennis over begrijpend lezen. Je ontdekt en ervaart wat nodig is om betekenis te kunnen verlenen aan teksten en hoe je leerlingen daarbij kunt helpen in de praktijk. Ook krijg je een breed beeld van de mogelijkheden die rijke teksten bieden in de verbinding met andere vakgebieden. Je ontwikkelt een plan van aanpak toegespitst op jouw eigen praktijksituatie.

 

Inhoud

Op het programma staan de volgende onderwerpen:

  • Een overzicht van de verschillende aspecten van leesbegrip. Dit op basis van relevante en actuele wetenschappelijke studies (o.a. Houtveen, van Steensel en de La Rie, 2019).
  • Sleutels voor effectieve didactiek (o.a. VLOR, 2019).
  • Hardop denkend voordoen binnen het instructiemodel (GRRIM).
  • Rijke teksten inzetten waarbij leerlingen kennis opdoen: hoe doe je dat?
  • Leren opzetten van een plan van aanpak om van geïsoleerd begrijpend leesonderwijs naar samenhangend en kennisrijk leesonderwijs te groeien.
  • Kennisdeling en uitwisseling van ervaringen met andere deelnemers.

 

Werkwijze

De training is een mix van kennisoverdracht, opdrachten en het oefenen van vaardigheden. Er is ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het inbrengen van vragen/situaties uit de eigen praktijk.

 

Opbrengst

Na afloop van deze training:

  • heb je zicht op de belangrijkste sleutels voor effectieve didactiek begrijpend lezen;
  • kun je aan de hand van een rijke tekst een doelgerichte instructie begrijpend lezen verzorgen met betekenisvolle opdrachten;
  • kun je krachtiger modelen als onderdeel van instructie;
  • kun je het methodemateriaal kritisch beoordelen op nut en bruikbaarheid voor jouw leerlingen;
  • heb je een plan ontwikkeld om het begrijpend leesonderwijs in jouw klas stap voor stap te verbeteren.

Als bonus krijg je de Quickscan begrijpend lezen, een lesplan voor stapsgewijs organiseren van je les en enkele hulpdocumenten.

 

Omvang

Deze training vindt plaats op 5 november 2024 en 28 januari 2025, duurt van 9.30 tot 16.00 uur en wordt verzorgd door Marjolein van Oenen.

NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.