Thomas More Leiderschapsacademie


Ontwikkelingen in de samenleving

Scholen staan midden in een snel veranderende samenleving. Door de onzekere toekomst, de veelheid aan informatie, de verschillende ‘waarheden’ in onze samenleving en alle vragen die op de scholen afkomen, is het meer dan ooit belangrijk om als leidinggevende te weten wie je bent en waar je voor staat. Dit vraagt om zelfbewustzijn, een positief kritische houding en de voortdurende ontwikkeling van je professionele identiteit. Je hebt als leider gezag door je opdracht én door wie je bent, door wat je meebrengt als leider en als mens. Als Thomas More Leiderschapsacademie leiden we deelnemers op tot zelfstandige, kritische leidinggevenden die vanuit verschillende aangereikte theorieën en praktijksituaties in staat zijn een eigen onderbouwde mening te vormen en daarnaar te handelen. We willen bij de deelnemers een duurzame ontwikkeling in gang zetten, waardoor ze in staat zijn om in verschillende contexten nu en in de toekomst hun leiderschap te tonen.

Zinvol leiderschap

Vanuit de Thomas More leiderschapsacademie vinden we het belangrijk dat deelnemers gedurende de opleiding leiderschap ontwikkelen passend bij de vragen die vandaag de dag op de scholen afkomen. De schoolleider is aanspreekbaar op zijn of haar opdracht met als basis: het leren en ontwikkelen van leerlingen bevorderen vanuit de visie van de school, doen wat goed is voor leerlingen nu en in de toekomst. Het kader van waaruit we opleiden noemen we Zinvol leiderschap. Zinvol leiderschap gaat over leiderschap organiseren en leiderschap tonen. Zinvol leiderschap is integraal en situationeel. De schoolleider handelt vanuit visie op onderwijs en integrale organisatieontwikkeling en stemt zijn of haar handelen voortdurend af op wat er wenselijk en nodig is gezien de specifieke context van de school. Bij het organiseren van leiderschap spreken we over horizontaal leiderschap. Dit leiderschap is gebaseerd op de principes van gespreid leiderschap. Leiderschap tonen gaat over het gericht blijven op de bedoeling en het waartoe van het onderwijs, het stimuleren van ontwikkelingen in die richting en het stevig handelen als de kwaliteit van het onderwijs in gevaar dreigt te komen. Vanuit Zinvol leiderschap neemt de schoolleider vanuit een ethische grondhouding deugdelijke beslissingen.

Stel deze aanbieder een vraag

  • Thomas More Leiderschapsacademie
  • Stationssingel 80
  • 3033 HJ Rotterdam

Het aanbod van deze aanbieder

Leermodule Leidinggeven aan verandering: De leider als dirigent en tuinman

De rode draad in alle bijeenkomsten is het voortdurend reflecteren op de eigen visie en mentale modellen ten aanzien van verandering in relatie tot wat nodig is voor de ontwikkeling van het onderwijs en de mensen in het onderwijs en het omzetten van deze reflectie naar con­ crete acties in het hier en nu.