CVI – Een leerling met Cerebrale Visuele Stoornis (CVI) in het VO

Tijdens deze cursusmiddag maakt u kennis met wat CVI is en de praktische gevolgen ervan. Aan de hand van enkele simulatieopdrachten laten we u ervaren wat CVI met het visueel waarnemen doet. Er wordt tevens ingegaan op wat CVI voor invloed heeft op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling en waar u mee te maken kunt krijgen. Daarnaast zullen praktische handreikingen aan de orde komen en de zorgafstemming rondom de leerling. 

Gedragsbenadering: onderneem passende acties

Om goed om te kunnen gaan met gedragsvraagstukken heb je kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met leerlingbehoeftes en ordeverstorend gedrag nodig. Je leert om actief te werken aan het verbeteren van het welbevinden van de betreffende kinderen/leerlingen, van de groepsgenoten en van jezelf. Je krijgt meer inzicht in de achtergronden van opvallend gedrag en effectieve manieren om daarmee om te gaan. Gedragskenmerken leer je te signaleren, te herkennen en effectief te ondersteunen in de gedragsregulatie. We nemen jouw eigen praktijk als uitgangspunt, waardoor de opleiding een zeer praktisch karakter heeft. Daarnaast ben je in gesprek met andere deelnemers, en zul je snel merken dat jouw leervragen centraal staan tijdens de opleiding.

Licentietraining samen grip op emoties

Met deze licentietraining word jij als onderwijsprofessional opgeleid als interne trainer en kennisdrager op het gebied van kinderen en emoties. Naast de basistraining 'Samen grip op emoties' krijg jij concrete handvatten om de deskundigheid van medewerkers te vergroten ten aanzien van kinderen en emoties. Jij wordt hét aanspreekpunt voor medewerkers bij vragen rondom emoties van kinderen en coacht de eigen collega’s in het bieden van emotionele veiligheid. Jouw organisatie ontvangt de licentie 'Samen grip op emoties' waarmee voor iedereen zichtbaar en aantoonbaar is dat er aandacht is voor een prettig en veilig sociaal emotioneel klimaat binnen jouw organisatie.

Prikkelverwerking

De wijze waarop kinderen prikkels ervaren en verwerken is verschillend. En dus heeft dit ook voor ieder kind op eigen wijze invloed op het welbevinden, de betrokkenheid en de ontwikkeling. Het is waardevol om als professional betekenis te kunnen geven aan initiatieven en gedragingen die gerelateerd zijn aan prikkelverwerking. Met een stukje begrip en wat handvaten kan er door jullie een groot verschil gemaakt worden. In deze workshop laat ik jullie het een en ander ervaren, gaan we kijken naar beelden en gaan we samen in gesprek over jullie praktijk. 

Edux event: Je lichaam als instrument

Wat is jouw invloed als professional op het gedrag van kinderen? De emoties van sommige kinderen lopen gedurende de dag op en ineens is er dan die driftbui. Of herken je de kinderen die zich terugtrekken, na een dag vol prikkels op school. Wat je ook probeert, je komt maar niet tot écht contact. Wat doe je als praten niet meer helpt? Welke invloed heb jij als professional op het gedrag van kinderen en wat doe je met jouw invloed? Dan ben je bij dit event voor pedagogisch professionals op de juiste plek.

Werken met baby’s (geactualiseerd) Erkende babytraining

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van baby’s en babyopvang en heeft de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) gezorgd voor aangescherpte eisen. Edux heeft in nauwe samenwerking met het NJi de cursus Werken met Baby’s aangepast en hierin de nieuwste inzichten verwerkt.

Ontwikkelingspsychologie

In korte tijd kennis over psychologische veranderingen bij toenemende leeftijd en de sociale en emotionele ontwikkeling. Kort HBO-programma, inclusief vakliteratuur.

Schaal voor emotionele ontwikkeling: theorie en praktische toepassing – een inleiding

Deze studiedag is bedoeld voor professionals die geen of weinig ervaring hebben met het afnemen van de SEO. Tijdens deze studiedag hoor je meer over de achtergrond van deze instrumenten en hoe je deze in de praktijk kunt gebruiken. Het doel van de dag is dat je na afloop kunt starten met het gebruik van de schalen. Als er tijdens het werken met de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling nog vragen rijzen kan er een verdiepende studiedag worden gevolgd.

Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking

De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt in de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Er is echter een grote groep cliënten die naast een verstandelijke beperking ook autisme heeft. Wat betekent deze bijkomende beperking autisme voor hun emotionele ontwikkeling? Loopt deze gelijk met de ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking zonder autisme? Zo nee, wat zijn dan de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² voor de groep cliënten met een verstandelijke beperking en autisme bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het gaat om emotionele ontwikkeling? Dit zijn vragen die professionals in de zorg voor mensen met een verstandelijk beperking en autisme zouden kunnen hebben.

Het praktisch toepassen van ”De Draad”

Enkele jaren geleden ontwikkelde Gerrit Vignero “De Draad”. In deze methode wil hij de ontwikkelingspsychologie vertalen in eenvoudige en bruikbare woorden voor begeleiders en ouders. Teambegeleiders, psychologen en orthopedagogen krijgen met “De Draad” een stap voor stap methode die ze in hun begeleiding kunnen gebruiken. “De Draad” bevat een aantal praktische beelden die direct door begeleider en ouders begrepen kunnen worden. De relatief ingewikkelde theorie over emotionele ontwikkeling wordt zo concreet en invoelbaar. “De Draad” maakt de stappen inzichtelijk die een baby tot volwassene zet in zijn emotionele en sociale ontwikkeling. Deze stappen worden vertaald in ontwikkelingsthema’s. De essentie van de methode is op zoek te gaan naar het kwetsbare plekje in deze ontwikkeling en op basis daarvan de begeleidingsstrategie te ontwikkelen.

Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO geschoolde professionals

In de zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking is het steeds belangrijker geworden om rekening te houden met emotionele ontwikkeling. Het emotionele ontwikkelingsniveau geeft namelijk een indicatie voor de draagkracht van een cliënt of leerling met een verstandelijke beperking. Emotionele ontwikkeling zegt iets over wat iemand áánkan. Als je op de hoogte bent van het emotionele ontwikkelingsniveau van jouw cliënten met een verstandelijke beperking, dan ben je beter in staat om in je begeleiding aan te sluiten bij wat een persoon nodig heeft.

Studiereis Italië

De Reggio Emilia benadering is een bron van inspiratie voor iedereen die werkt met kinderen van 0 tot 6 jaar oud. Ga mee op studiereis naar Reggio Emilia, de bakermat van deze pedagogische benadering! Deze kleurrijke studiereis geeft je tal van ideeën om in je speel-/leeromgeving (nog) meer ruimte te geven aan creativiteit.

Effectief communiceren in het onderwijs

Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal in deze training. Je leert effectieve presentatie technieken en moderne communicatievaardigheden. Door de vele bijzondere oefeningen krijg je verhelderende inzichten en mogelijkheden om de geleerde vaardigheden overal te kunnen toepassen.