Fijne motoriek, voorbereidend schrijven en handschriftonderwijs

Kinderen vanaf groep 1 spelenderwijs voorbereiden en met succes leren schrijven in de praktijk. Deze workshop is voor leerkrachten in groep 1,2,3 en 4 in zowel regulier als speciaal basisonderwijs. Ook geschikt voor Intern begeleiders, Zij-instromers, ondersteuners en PABO studenten. Tevens kennismaking met De Schrijfladder, een online lesmethode voor groep 1-4 en Handiger handschrift, een vernieuwende handschriftmethode voor groep 3-8.

Effectief lees- en spellingonderwijs op school

Hoe bied je effectief lees- en spellingonderwijs? Leren leerlingen even goed lezen tijdens stillezen en hardop lezen? Lezen we beter van papier dan van een scherm? Moet je leessnelheid trainen? Hoe motiveer je leerlingen om te lezen? Hoe voorkom je dat leerlingen spelfouten als 'ondekken', 'handoek' en 'nieuwschierig' maken?

Meer Leesplezier door Digitale Vaardigheden

Wil jij jouw scholieren/dBos leerlingen meer leesplezier bijbrengen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij helpen je graag op weg met onze nieuwe module: ‘Meer Leesplezier door Digitale Vaardigheden’. In twee bijeenkomsten geven we je heel veel tips over hoe je dankzij digitale vaardigheden kinderen met meer plezier leert lezen. Tijdens de opleiding leer je digitale vaardigheden met een aantal basisvakken te combineren waardoor lezen leuker en interessanter wordt voor leerlingen. Je breidt je kennis uit en krijgt praktische tools, zoals het gebruik van Skillsdojo, om hiermee direct aan de slag te gaan.

Conferentie Schrijfonderwijs po/vo

Alles wat je leest, is ooit door iemand opgeschreven! Toch blijkt schrijven veelal onderbelicht en in de schaduw van leesonderwijs te staan. Terwijl Schrijven ten goede komt aan de leesvaardigheid en verschillende recente publicaties aangeven, dat meer prioriteit gegeven dient te worden aan schrijfvaardigheid. Voor een goede schrijfvaardigheid is een essentiële rol weggelegd voor het onderwijs. Wat maakt schrijfonderwijs effectief en aantrekkelijk?

Lezen-spreken-schrijven: in samenhang zal het beter beklijven

Je leest het overal: de basisvaardigheden van onze leerlingen staan onder druk. En juist deze basisvaardigheden hebben ze nodig om zich staande te kunnen houden in deze talige, complexe en snel veranderende maatschappij: lezen, schrijven én spreken! Veelal worden deze vaardigheden in losse stukjes geoefend in verschillende methodes. Maar als we nu eens langere tijd gingen werken binnen een thema? En dan hierover boeken lezen, filmpjes bekijken, praktijkervaringen opdoen, erover praten en discussiëren met elkaar, een mooie presentatie maken waar ouders naar mogen komen kijken? Zou ons taalonderwijs hierdoor niet veel effectiever, betekenisvoller en functioneler worden voor onze leerlingen? In deze training ga je hiermee aan de slag.

Leren kun je leren

Begeleiding volgens de methodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen', die naast elke andere methode gebruikt kan worden. Hierin staat een heldere, eenduidige, stapsgewijze instructie centraal. Gericht op het opdoen van succeservaringen, waardoor kinderen gemotiveerd raken en weer plezier krijgen in lezen en/of spellen! Voor leerlingen van groep 3 tot en met 8.

Arrangementen

Soms is er meer nodig, structureel of incidenteel ten aanzien van passend onderwijs of complexe onderwijsbehoeften van leerlingen, team of schoolbreed. Dan kan je een arrangement inzetten. Het ABC kan meedenken bij de invulling en aanvraag van een arrangement.

NT2 en meertaligheid – tweedejaars nieuwkomers (6-12 jarigen)

Scholen krijgen steeds vaker te maken met tweedejaarsnieuwkomers die uit hun nieuwkomersklas doorstromen naar een reguliere klas. Ook dan hebben deze kinderen nog speciale begeleiding nodig. Hoe vang je deze kinderen op en hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen zo goed mogelijk mee kunnen komen wat betreft taalonderwijs? Voor deze vragen kun je bij het ABC terecht voor ondersteuning en scholing.

NT2 in de groep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met kinderen die Nederlands als 2e taal verwerven? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden.

Taal: trainingen

Binnen Team Taal bieden wij trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen. Tijdens trainingen bieden wij zowel theoretische onderbouwing als praktische handvatten.