De kracht van educatief partnerschap

We zeggen het zo gemakkelijk "onderwijs maak je samen" of "It takes a village to raise a child", maar wat voegt het nu echt toe aan je kansen op succes en hoe organiseer je dit nu eigenlijk? Op deze terugkomdag kijken we vanuit verschillende perspectieven naar diverse vormen van educatief partnerschap en de kansen die dit biedt voor passend(er) onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen

De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.

Specialist Begaafdheid PO

De specialist begaafdheid in het PO kan verschillende rollen vervullen. Dat kan variëren van gespecialiseerd leraar zijn in een plusklas, leraar met bijzondere taken in een reguliere klas, gespecialiseerd leraar in een voltijdssetting voor begaafdheidsonderwijs, gespecialiseerd leraarondersteuner in een regulier school (vergelijkbaar met de rol van de gedragsspecialist en de rol van de intern begeleider). Binnen de opleiding wordt aandacht besteed aan deze verschillende rollen. Dat betekent dat elke student de gelegenheid heeft om vanuit zijn eigen rol in de praktijk zowel theorie als praktijk kan benaderen. Daarbij is het zo dat we je leren om over de grenzen van je huidige rol heen te kijken zodat je ook voorbereid wordt op situaties die buiten je eigen comfortzone ligt.

Effectief omgaan met ernstige rekenproblemen

In elke groep zitten leerlingen die moeite hebben met rekenen. Het is voor leerkrachten vaak eenvoudig te signaleren dat er een rekenprobleem is. Maar er is behoefte aan meer vakspecifieke kennis voor het omgaan met leerlingen die kampen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. De huidige protocollen werken niet goed en het vertalen van theoretische kennis naar de praktijk blijkt lastig. Hoe sluit je aan bij die leerling? Hoe ga je in de klas en daarbuiten zorgen dat deze leerling de juiste begeleiding krijgt? Wat moet je stimuleren, waar besteed je extra aandacht aan en met wie doe je dat dan?

Specialist Begrijpend Lezen met jeugdliteratuur

In deze 3-daagse cursus gaan we -verspreid over enkele maanden- aan de slag met actuele jeugdliteratuur. Deelnemers krijgen hiervoor een boekenpakket waarover samen gesproken en geschreven gaat worden. Er wordt een praktische link gelegd naar het schoolaanbod van wereldoriëntatie en burgerschap. Aan het eind heb je zelf een behandel-/lessenserie ontworpen waarin je met jeugdliteratuur de kennisbasis, het leesbegrip en de leesmotivatie verhoogt. Daarnaast stimuleer en vergroot je alle facetten van de taalontwikkeling.

Goed Handschriftonderwijs

In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.

RMTi Reflexintegratie Behandelaar

Je leert tijdens deze opleiding welke reflexen er zijn, je leert ze uitgebreid testen en je leert beweegoefeningen waarmee je de reflexen bij kinderen en volwassenen kunt integreren. Zo help je het kind verder in zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat het een sterke basis krijgt om te kunnen groeien en ontwikkelen!

Visuele brein trainer

We richten ons in deze opleiding tot het fundament om tot leren en ontwikkelen te komen. Dat doen wij door te kijken naar de visuele vaardigheden van een kind. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te leren lezen? Je ogen moeten goed de regel kunnen volgen. Je ogen moeten niet ineens te ver springen of een regel overslaan. Als de tekst voor jou beweegt op het papier, is het wel heel moeilijk om goed te kunnen lezen.

DominantieMatrix (online)

Zou het niet handig zijn als jeugd- en gezinsprofessional of als kindercoach, dat je weet wat je kunt doen als iemand in een stresssituatie terecht komt en bijvoorbeeld niet meer uit zijn woorden kan komen of als iemand van zichzelf vindt dat hij dom is. Faalangst, onzekerheid en agressief of teruggetrokken gedrag liggen op de loer. Kinderen met deze symptomen hebben van de spanning vaak last van buikpijn. Misschien hebben ze al een faalangsttraining achter de rug die niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Wat kunnen we dan nog doen om hen te helpen..? We moeten het probleem aanpakken bij het fundament (de basis). Dat doen we met de DominantieMatrix.

Visueel screener & trainer (online)

Tijdens deze twee opleidingsdagen bij Breincentrum leert u bepalen wat en hoe sterk de relatie is tussen visuele disfuncties en leerproblemen en hoe je de negatieve invloed op het leren kunt verminderen of opheffen.

Bioptor (online)

Soms vraag je je af waarom een kind niet tot lezen, spellen of rekenen komt? Heel veel informatie komt binnen via de ogen. Het kan zijn dat er in de visuele vaardigheden een belemmering zit. Dat de ogen bijvoorbeeld niet goed samenwerken of dat één oog wat hoger richt dan de ander. Als er moeilijkheden zijn met de visuele vaardigheden dan kan dat problemen geven op het gebied van lezen, spellen, rekenen, ruimtelijk (in)zicht en het begrijpen en verwerken van informatie. Zelfs op een intelligentie test kan een kind lager scoren door problemen met de visuele vaardigheden. De opleiding geeft hierin veel inzichten.

Visueel ruimtelijke waarneming en houding (online)

Veelal wordt er gedacht dat iemand die dieptezicht heeft, ook een goede ruimtelijke waarneming heeft. Niets is minder waar. We gaan daar tijdens de opleiding uitgebreid op in, omdat er een nauwe relatie aanwezig is tussen gedrag, leerproblemen en motorische ontwikkeling. Bijna niemand heeft kijk op de relaties op deze zaken, terwijl ze levensgroot aanwezig zijn bij tal van gedrags- en leerproblemen.

Begrijpend Lezen

In het webinar 'Goed (begrijpend) leesonderwijs - de basis' wordt informatie gedeeld over de nieuwste inzichten voor begrijpend lezen. Deze inzichten hebben echter ook gevolgen in hoe je in de omgaat met zwakke lezers. Hoe je dat doet op school, in de klas en in de RT leer je in deze masterclass.

  • LBRT
  • 5 okt. 2024
  • € 425
  • € 295

Goed (begrijpend) leesonderwijs – de basis

In het webinar over goed (begrijpend) leesonderwijs lichten we een aantal belangrijke pijlers uit; leesmotivatie, leesstrategieën, rijke teksten, achtergrondkennis en woordenschat.

  • LBRT
  • 19 sep. 2024
  • € 25
  • € 15

Redactiesommen

In deze masterclass belicht rekenpedagoog Drs. Ingrid Wensveen de vaardigheden die nodig zijn om verhaalsommen succesvol op te lossen. De verschillende soorten redactiesommen worden op een rijtje gezet en er worden verschillende begeleidingstechnieken rond rekenbeleving, voorstellingsvermogen en rekeninzicht aangereikt. Aan de hand van casuïstiek leer je concreet hoe dit in zijn werk gaat, oefen je met filmfragmenten, ontwerp je zelf een aanpak voor je rekenzwakke leerling die je in een oefenopdracht uitprobeert.

  • LBRT
  • 7 jun. 2024
  • € 395
  • € 275

De startende RT’er

Deze cursus gaat over jouw professionaliteit als Remedial Teacher. Hoe profileer je jezelf? Hoe maak je reclame? Hoe communiceer je met instanties, ouders, scholen, leerkrachten, ambulant begeleiders en ga zo maar door. Daarnaast geven wij je tips om het jezelf makkelijker te maken.

Effectief Leesonderwijs

Volg deze 3-daagse cursus en verdiep je in de gehele doorlopende leeslijn, instructie, het omgaan met risicolezers, tekstbegrip en een schoolplan.

Ondersteunen bij Remedial Teaching 1

Post MBO-opleiding Ondersteuning bij Remedial Teaching (RT) Ondersteuning bij RT: ongeveer 1 op de 5 kinderen heeft extra aandacht nodig op de basisschool. Door invoering van ‘passend onderwijs’ zal dat aantal alleen maar toenemen. Ook in het VMBO hebben veel leerlingen extra aandacht en begeleiding nodig.