Van Voorwaarden Tot Beheersing

Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen. 

Effectief omgaan met ernstige rekenproblemen

In elke groep zitten leerlingen die moeite hebben met rekenen. Het is voor leerkrachten vaak eenvoudig te signaleren dat er een rekenprobleem is. Maar er is behoefte aan meer vakspecifieke kennis voor het omgaan met leerlingen die kampen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie. De huidige protocollen werken niet goed en het vertalen van theoretische kennis naar de praktijk blijkt lastig. Hoe sluit je aan bij die leerling? Hoe ga je in de klas en daarbuiten zorgen dat deze leerling de juiste begeleiding krijgt? Wat moet je stimuleren, waar besteed je extra aandacht aan en met wie doe je dat dan?

Automatiseren bij rekenen

In dit webinar gaan we kort in op het belang van geautomatiseerde rekenkennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten. Hierbij maken we een combinatie tussen theorie en vier stellingen over automatiseren. Aansluitend bij de inzichten delen we tips om automatiseren direct in de praktijk vorm te geven.​​​​​​

Redactiesommen

In deze masterclass belicht rekenpedagoog Drs. Ingrid Wensveen de vaardigheden die nodig zijn om verhaalsommen succesvol op te lossen. De verschillende soorten redactiesommen worden op een rijtje gezet en er worden verschillende begeleidingstechnieken rond rekenbeleving, voorstellingsvermogen en rekeninzicht aangereikt. Aan de hand van casuïstiek leer je concreet hoe dit in zijn werk gaat, oefen je met filmfragmenten, ontwerp je zelf een aanpak voor je rekenzwakke leerling die je in een oefenopdracht uitprobeert.

  • LBRT
  • 7 jun. 2024
  • € 395
  • € 275

Netwerk Rekencoördinator

Heb je als rekencoördinator (ReCo) behoefte om te sparren en kennis te delen met andere ReCo’s? Dat kan binnen het OMJS-netwerk Rekencoördinatoren. In vier bijeenkomsten krijg je de kans om vakgenoten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Je laat je inspireren en inspireert anderen over de rekenontwikkelingen op school en relevante ontwikkelingen in het land. Denk hierbij aan: intervisie, hoe krijg je je team mee, mogelijke interventies bij een reken-ontwikkeltraject, werken met methodes en rekenen bij jonge kinderen.

Training Meetkunde in de onderbouw

Meetkunde is van groot belang in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld bij deelname aan het verkeer, bij sport en dans, bouwen en knutselen, bij het opruimen, bij het begrijpen van telefonie en waterleiding, bij logistiek etc. 

Rekenen op 1F en 1S+: hoe zit dat eigenlijk?

In deze teamtraining laten we je zien wat referentieniveaus inhouden, waarom ze er zijn en vooral ook waarom ze een oplossing zijn voor problemen waar jij tegenaan loopt. Zo leer je beter afstemmen op leerlingen en kun je hun een basis geven waarmee ze verder kunnen na de basisschool. Je leert hoe je gefundeerde keuzes kunt maken voor leerlingen en hoe je tegemoet kunt komen aan leerlingen die eigenlijk hoger dan 1S functioneren. We leren je met behulp van de inhoud keuzes maken die kloppen voor jouw leerlingen.

Passende perspectieven rekenonderwijs

Heb je leerlingen in je klas die het referentieniveau 1F op rekenen niet (helemaal) halen? Wil je weten hoe je de leerstof zo aanpast dat het kind meer kans maakt om het beoogde uitstroomdoel te bereiken? Dan is onze training ‘Passende perspectieven rekenonderwijs’ iets voor jou.

Rekensprint Online

Deelname aan deze online training zorgt ervoor dat je een vliegende start kunt maken met Rekensprint Online! Met interactieve instructie en opdrachten zorgen we ervoor dat je alles uit dit rekenremediërings- en oefenplatform kunt halen.