Verdiepingsmodule Startblokken: Onderzoeksgerichte spelactiviteiten. De wereld exploreren en leren kennen
In deze module verkennen we de betekenis van spel met onderzoekkenmerken voor jonge kinderen, verwonderen en vragen kunnen stellen vormen daarbij de kern.
- De Activiteit
- 3 jun. 2024
- € 247
Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Werken vanuit Ontwikkelingsgerichte principes betekent dat je spelverhalen (sociaal-culturele praktijken) met leerlingen kunt opbouwen waarin betekenisvolle spel- en onderzoeksactiviteiten centraal staan. Wie vanuit nieuwsgierigheid onderzoekt en zelf zin kan geven aan kennis en vaardigheden leert meer én beter. De rol van de leerkracht doet ertoe. Je stuurt, onderhandelt, coacht en instrueert zonder het leerproces uit de handen van leerlingen te nemen.
- De Activiteit
- 25 sep. 2024
- meer startdata
- € 1.155
Onderzoekende en ontdekkende activiteiten op de BSO
Bij OOL voeren kinderen onderzoek uit op basis van (eigen gestelde) vragen, of ontdekken ze oplossingen voor problemen. Dit sluit helemaal aan op de 21e-eeuwse vaardigheden. We staan stil bij hoe je dit leren begeleidt en welke rol je hierin pakt als pedagogisch medewerker.
Wetenschap en technologie coördinator
Geef wetenschap en technologie een duurzame plek in je onderwijs en ontwikkel de 21ste-eeuwse vaardigheden van je leerlingen. Met de post-hbo-opleiding Wetenschap en technologie coördinator ontwikkel en geef je onderwijs op het gebied van wetenschap en technologie (W en T) en op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). Als deskundige weet jij hoe je collega’s kunt enthousiasmeren en ondersteunen en neem jij straks je docententeam mee in het leren van nu.
- Windesheim
- 1 sep. 2024
- € 3.875
Wetenschap en Techniek inspiratiedag
Tijdens deze inspiratiedag leer je alles over onderzoekend en ontwerpend leren in de praktijk. Ook leer je hoe je collega's kunt inspireren en motiveren en wat je moet doen om van wetenschap en techniekonderwijs een succes te maken.
Coördinator Onderzoekend & Ontwerpend leren
Hoe word je verliefd? Waarom staan paddenstoelen in een kring? Hoe weet je of het gaat vriezen? Hoe werkt een streepjescode? Vragen die kinderen dagelijks stellen en die relevant zijn voor hun ontwikkeling. Het zijn vragen die aansluiten bij wat wij onder wetenschap en technologie (W&T) verstaan. Tijdens de post-hbo-opleiding Coördinator Onderzoekend & Ontwerpend leren leer je hoe je kinderen kunt voorbereiden op een wereld die steeds complexer en meer technologisch wordt.
Begeleiden van Communities of Learners
De term 'community of learners' is een steeds populairder concept aan het worden in de onderwijswereld. Het roept beelden op van studenten die samen in dialoog, betrokken en gemotiveerd en zelfsturend werken aan zinvolle taken. Voor veel docenten betekent het organiseren van Communities of Learners een behoorlijke inspanning, met een onduidelijke uitkomst. Om het potentieel van Community of Learners (CoL) te kunnen realiseren, is het van belang de rationale en de praktische waarde van zo'n gemeenschap te begrijpen, waarmee je vervolgens handvatten kunt ontwikkelen om een CoL te ontwerpen en te begeleiden. Deze cursus geeft daar een solide basis voor.
Activerende didactiek training
Heb jij het idee dat jouw lessen meer routine geworden zijn en dat je eigenlijk altijd maar hetzelfde aan het doen bent? Wanneer je enige tijd docent bent en je hebt jouw vakwerkplan op de rit, bestaat er een grote kans dat je lessen minder grote prioriteit krijgen. Er zijn andere taken die nu jouw tijd en aandacht vragen (denk aan administratie bijwerken, vergaderen, e-mail bijhouden, etc.). Ooit ben jij begonnen met lesgeven omdat je het verschil wilde maken voor de leerlingen uit jouw klas, maar heb jij het gevoel dat je dit nu nog kunt doen? Met deze training gaan we ervoor zorgen dat jij jouw lessen naar de 21e eeuw kunt trekken, meer werkvormen die jou tijd gaan opleveren en je klas gaat met leuke energizers en activerende opdrachten aan de slag. Een win-win situatie voor iedereen!
Kritisch denken stimuleren in de klas
In de huidige complexe samenleving is het belangrijk om kritisch te kunnen nadenken. In dit traject leer je hoe leerlingen hierbij helpt.
Didactiek van academische vaardigheden
In deze cursus leer je hoe je leerlingen academische vaardigheden kunt leren, zoals een kritische houding en schrijf- en onderzoeksvaardigheid.
Voordeel van de twijfel
Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.
Kleine kleuters
Wil je kennis over en handvatten voor het signaleren, de begeleiding en verrijking van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wil je weten wat hun behoeften zijn op sociaal-emotioneel en didactisch gebied? Wil je leren hoe je hen meer kunt uitdagen met behulp van het reguliere materiaal binnen je klaslokaal? Leer in deze trainingen welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong meer uit te dagen en daarmee beter aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften.
Thematiseren in groep 4
Met een thematische aanpak kan je zorgen dat kinderen in groep 4 vanuit betrokkenheid en nieuwsgierigheid kennis over de wereld opdoen.
Spelend en onderzoekend de wereld leren kennen
Op veel scholen is de overgang van groep 2 naar groep 3 onnodig groot. Deze cursus geeft jou handvatten om het onderwijs in groep 3 anders in te richten.
Kennismakingsworkshop Sil op School (po)
Wil jij weten of Sil op school voor jouw school het juiste programma is, dan is deze workshop een goede manier om een weloverwogen keuze te maken. Maak kennis met het het programma Sil op school inclusief het foliomateriaal. Hoe ziet het er uit, hoe werkt het en welke mogelijkheden zijn er?
Instroomcursus Ben ik in Beeld (kov)
Ben ik in Beeld is een compleet vve-programma, bedoeld voor de kinderopvang. Het richt zich op het versterken van de competenties van pedagogisch medewerkers én sluit aan op de behoeften van jonge kinderen. Met Ben ik in Beeld heb je handvatten in huis om de kinderen in de groep zo goed mogelijk te begeleiden. Het programma is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies (NJi).
21st century skills in de klas
De training wordt volledig afgestemd op de wensen en behoeften van jouw school. Met het model van Kennisnet en SLO als kader kijken we waar bij jou op school kansen liggen om 21e eeuwse vaardigheden op een passende manier in te brengen in het onderwijs of te verstevigingen waar jullie als team al aanzetten gedaan hebben.
Rekenonderwijs
Onze rekenspecialisten hebben veel ervaring met rekentrajecten in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs, van visieontwikkeling tot implementatie.
Didactiek: leren optimaliseren
Didactiek is de kern van je beroep. Je denkt goed na over een logische opbouw van je lessen of kiest een geschikte methode die je daarbij helpt, je wisselt werkvormen af, houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en weet ze te motiveren. Daarnaast spelen ontwikkelingen een rol. Hoe zet je nieuwe media in? Of hoe houd je rekening met inzichten uit breinonderzoek?
Teamtraining Acadin optimaal benutten
In deze teamtraining leer je de digitale leeromgeving van Acadin optimaal te benutten in jullie school.