Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Werken vanuit Ontwikkelingsgerichte principes betekent dat je spelverhalen (sociaal-culturele praktijken) met leerlingen kunt opbouwen waarin betekenisvolle spel- en onderzoeksactiviteiten centraal staan. Wie vanuit nieuwsgierigheid onderzoekt en zelf zin kan geven aan kennis en vaardigheden leert meer én beter. De rol van de leerkracht doet ertoe. Je stuurt, onderhandelt, coacht en instrueert zonder het leerproces uit de handen van leerlingen te nemen.

Onderzoekende en ontdekkende activiteiten op de BSO

Bij OOL voeren kinderen onderzoek uit op basis van (eigen gestelde) vragen, of ontdekken ze oplossingen voor problemen. Dit sluit helemaal aan op de 21e-eeuwse vaardigheden. We staan stil bij hoe je dit leren begeleidt en welke rol je hierin pakt als pedagogisch medewerker.

Wetenschap en technologie coördinator

Geef wetenschap en technologie een duurzame plek in je onderwijs en ontwikkel de 21ste-eeuwse vaardigheden van je leerlingen. Met de post-hbo-opleiding Wetenschap en technologie coördinator ontwikkel en geef je onderwijs op het gebied van wetenschap en technologie (W en T) en op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). Als deskundige weet jij hoe je collega’s kunt enthousiasmeren en ondersteunen en neem jij straks je docententeam mee in het leren van nu.

Wetenschap en Techniek inspiratiedag

Tijdens deze inspiratiedag leer je alles over onderzoekend en ontwerpend leren in de praktijk. Ook leer je hoe je collega's kunt inspireren en motiveren en wat je moet doen om van wetenschap en techniekonderwijs een succes te maken.

Coördinator Onderzoekend & Ontwerpend leren

Hoe word je verliefd? Waarom staan paddenstoelen in een kring? Hoe weet je of het gaat vriezen? Hoe werkt een streepjescode? Vragen die kinderen dagelijks stellen en die relevant zijn voor hun ontwikkeling. Het zijn vragen die aansluiten bij wat wij onder wetenschap en technologie (W&T) verstaan. Tijdens de post-hbo-opleiding Coördinator Onderzoekend & Ontwerpend leren leer je hoe je kinderen kunt voorbereiden op een wereld die steeds complexer en meer technologisch wordt.

Begeleiden van Communities of Learners

De term 'community of learners' is een steeds populairder concept aan het worden in de onderwijswereld. Het roept beelden op van studenten die samen in dialoog, betrokken en gemotiveerd en zelfsturend werken aan zinvolle taken. Voor veel docenten betekent het organiseren van Communities of Learners een behoorlijke inspanning, met een onduidelijke uitkomst. Om het potentieel van Community of Learners (CoL) te kunnen realiseren, is het van belang de rationale en de praktische waarde van zo'n gemeenschap te begrijpen, waarmee je vervolgens handvatten kunt ontwikkelen om een CoL te ontwerpen en te begeleiden. Deze cursus geeft daar een solide basis voor.

Voordeel van de twijfel

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kleine kleuters

Wil je kennis over en handvatten voor het signaleren, de begeleiding en verrijking van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wil je weten wat hun behoeften zijn op sociaal-emotioneel en didactisch gebied? Wil je leren hoe je hen meer kunt uitdagen met behulp van het reguliere materiaal binnen je klaslokaal? Leer in deze trainingen welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong meer uit te dagen en daarmee beter aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften.

Kennismakingsworkshop Sil op School (po)

Wil jij weten of Sil op school voor jouw school het juiste programma is, dan is deze workshop een goede manier om een weloverwogen keuze te maken. Maak kennis met het het programma Sil op school inclusief het foliomateriaal. Hoe ziet het er uit, hoe werkt het en welke mogelijkheden zijn er?

Instroomcursus Ben ik in Beeld (kov)

Ben ik in Beeld is een compleet vve-programma, bedoeld voor de kinderopvang. Het richt zich op het versterken van de competenties van pedagogisch medewerkers én sluit aan op de behoeften van jonge kinderen. Met Ben ik in Beeld heb je handvatten in huis om de kinderen in de groep zo goed mogelijk te begeleiden. Het programma is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies (NJi).

21st century skills in de klas

De training wordt volledig afgestemd op de wensen en behoeften van jouw school. Met het model van Kennisnet en SLO als kader kijken we waar bij jou op school kansen liggen om 21e eeuwse vaardigheden op een passende manier in te brengen in het onderwijs of te verstevigingen waar jullie als team al aanzetten gedaan hebben.

Rekenonderwijs

Onze rekenspecialisten hebben veel ervaring met rekentrajecten in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs, van visieontwikkeling tot implementatie.

Didactiek: leren optimaliseren

Didactiek is de kern van je beroep. Je denkt goed na over een logische opbouw van je lessen of kiest een geschikte methode die je daarbij helpt, je wisselt werkvormen af, houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en weet ze te motiveren. Daarnaast spelen ontwikkelingen een rol. Hoe zet je nieuwe media in? Of hoe houd je rekening met inzichten uit breinonderzoek?