Verdiepingsmodule Schoolontwikkelprocessen

Het ontwikkelen en borgen van onderwijskwaliteit op school vraagt om planmatig en systematisch beleid van de schoolleider en de intern begeleider. Binnen deze verdiepingsmodule verkennen we het vormgeven van ontwikkelingsprocessen en veranderingsprocessen in de school.

Leren en Innoveren

Werk je in het onderwijs en ben je toe aan een volgende stap? Wil je meer verdieping in je vakgebied en een bijdrage leveren aan het vernieuwen van het onderwijs?

Auditorentraining

Tijdens de auditorentraining komen de diverse aspecten van het uitvoeren van een audit aan bod. Je vergaart de theoretische kennis die nodig is om met ‘de juiste bril op’ een auditbezoek af te leggen. We gaan in op het inspectiekader, het onderwijsresultatenmodel en het sturen op de hogere doelen. De diverse onderdelen van de audit, zoals de documentanalyse, de auditgesprekken en de lesbezoeken komen uitgebreid aan bod. We bespreken met elkaar de diverse gesprekstechnieken en de rol van de auditor. Tijdens de bijeenkomsten maak je een eigen kijkwijzer passend bij jouw organisatie en oefen je met het observeren volgens je eigen kijkwijzer. 

Onderwijs- en Opleidingsmanagement

Je wilt je medewerkers of studenten gemotiveerd houden en de mogelijkheid geven zich continu te ontwikkelen. In deze Masterclass Onderwijs- en Opleidingsmanagement ontdek je welke rol jij kunt spelen binnen jouw school of organisatie. Welke onderwijskundige visie heerst er? Hoe leg je de verbinding tussen het leren en werken? En op welke wijze kun je veranderingen het beste doorvoeren of beleid invoeren? Tijdens deze Masterclass ga je aan de slag met deze en andere vragen. Zo help jij jouw school of organisatie te ontwikkelen tot een professionele, voortdurend lerende instantie.

Educational Leadership (part time)

Als schoolleider is het goed om bij te blijven en je verder te ontwikkelen. De master Educational Leaderschip leidt je op tot een excellente schoolleider die in de school een innoverende onderzoekscultuur kan creëren.

Leren en innoveren (deeltijd)

Een Teacher Leader is een leraar met visie op goed onderwijs en hart voor leren en innoveren. Als Teacher Leader ben je iemand die je eigen lespraktijk steeds vernieuwt en dat ook kan delen met anderen. Je draagt effectief bij aan schoolbrede veranderingstrajecten en doet onderzoek naar nieuwe lesmethoden. In die rol ben je adviseur voor de directie en weet je collega’s te inspireren om hun onderwijs te innoveren.

Onderwijsinnovatie

Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken.

SWPBS traject

Bij de implementatie van SWPBS altijd sterk rekening wordt gehouden met het niveau, de cultuur en de fase waarin de ontwikkeling van de school zich bevindt. Een SWPBS traject bestaat weliswaar uit een aantal vaste bestanddelen maar wordt dus altijd op maat aangeboden, afgestemd op de specifieke behoefte van de school.

Onderwijsadvies VO ZIEN in de klas

ZIEN in de Klas richt zich op het meebouwen aan een sterke basis binnen de klas en de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Binnen ons werk kijken we samen naar wat leerlingen wél kunnen en werken we aan een optimale basisondersteuning.

Organisatieadvies ZIEN in de klas

Ben jij schoolleider of start je net als schoolleider op een school? Heb jij een vraagstuk of een wens voor jouw school? En wil je inzicht krijgen in hoe jij vanuit inspirerend en verbindend leiderschap je team meeneemt in toekomstgerichte schoolontwikkeling? Of heb je behoefte aan een sparringpartner die met je meedenkt en mee ontwikkelt? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Onderwijsadvies PO bij ZIEN in de Klas

ZIEN in de Klas richt zich op het meebouwen aan een sterke basis in de klas en de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Binnen ons werk kijken we samen met de school naar wat leerlingen wél kunnen en werken we aan een optimale basisondersteuning.

HB-scan voor scholen

Meer- en hoogbegaafdheid signaleren en begeleiden kan soms best een uitdaging zijn. Niet alle leerlingen met een bovengemiddeld IQ laten hun talent ook zien in de klas. Dit kan komen door leer- en gedragsstoornissen (bijvoorbeeld ADHD, ASS, dyslexie), maar ook doordat ze bijvoorbeeld thuis geen Nederlands spreken, minder gestimuleerd worden thuis of aanpassingsgedrag vertonen. Deze leerlingen worden helaas vaak over het hoofd gezien. Hoewel heel begrijpelijk – het is heel pittig dit als leerkracht goed in te schatten – is het natuurlijk fijn als ook zij gezien worden. Hoe kan jouw school zich, conform passend onderwijs, voor alle leerlingen inzetten met onderwijs dat hen past?

ICT-vaardigheden scan

Er wordt tegenwoordig veel verwacht van de digitale vaardigheden van medewerkers op school. Steeds meer werkzaamheden gebeuren online: van het bijhouden van de administratie tot het verzorgen van het onderwijs. Er zijn medewerkers die hier geen problemen mee ervaren, toch zien we vaak genoeg dat medewerkers de snelle veranderingen niet bij kunnen benen. Het helpt als je als school inzicht hebt in de vaardigheden van de medewerkers.

Docenttalent advies

Docenttalent heeft ruime ervaring met het adviseren van onderwijsinstellingen met als doel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat hierbij om implementatie- en verbetertrajecten. Docenttalent draagt zorg voor visie- en planvorming, innovatie, ontwikkeling en verbetering.