Meer motivatie in de klas

In deze tweedaagse praktijkdag gaan we op praktische wijze kijken naar het begrip motivatie in de klas. De deelnemers krijgen een serie handvatten om ongemotiveerde leerlingen in beweiging te krijgen. Niet door de leerling te veranderen, maar door zelf met frisse nieuwe ideeën je lessen voor te bereiden. Deelnemers ontdekken hoe veel invloed ze ZELF kunnen uitoefenen op het motivatieprobleem van de ANDER waar ze last van hebben.

Mediërend Leren 1

Kiest u voor deze fantastische manier van leren en ontwikkelen, waardoor d.m.v. een zorgvuldige interactie zowel motivatieproblemen, faalervaringen als gedragsproblemen voorkomen kunnen worden?

Activiteitenaanbod op de BSO

Het activiteitenaanbod op de BSO staat tijdens deze bijeenkomst centraal! Je doet kennis op van open eind materiaal en hoe je kunt aansluiten op de ontwikkeling en leefwereld van de doelgroep. Je gaat oefenen met het aanbieden van activiteiten en sluit af met een plan van aanpak voor een aanbod van activiteiten.

Formatief handelen (4 dagen)

Wil jij doelgericht lesgeven op maat? Sluit je hierbij graag aan op het leerproces van de leerlingen en wil jij jouw groep hierbij inzicht geven in hun eigen leerproces? Dan is de cursus ‘Formatief handelen’ van September Onderwijs iets voor jou!

Didactisch coachen

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Dan is de cursus Didactisch Coachen iets voor jou! Tijdens de cursus Didactisch coachen leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de klas, met als doel dat de leerlingen zelfstandiger worden. Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’ Je oefent met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback geven, uitdagende vragen stellen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is om te coachen!

Eigenaarschap vergroten

Wil je dat leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun leerproces en meer betrokken zijn? En hoe je als docent eigenaarschap bij je leerlingen kunt vergroten? In deze training doe je praktische tips op voor het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen.

Leerlingen van nu

Wil jij als docent jouw leerlingen meer activeren in de les? Ben je op zoek naar concrete handvatten en technieken die het eigenaarschap van jouw leerlingen stimuleren? Tijdens dit traject ontwikkel je vaardigheden gericht op het activeren en motiveren van de leerling van nu. Je werkt vanuit je eigen lesinhoud en wisselt ervaringen en ideeën met collega’s uit.

De Geit en zijn vriendjes

De Geit en zijn vriendjes leert mensen zichzelf en de mensen in de omgeving karakteriseren met dierenplaatjes. Met behulp van dieren maken zij hun emoties en de diepere laag daaronder immers beter verstaanbaar. Hierdoor valt de druk van ‘het gesprek’ weg en stellen zij zich eenvoudiger open!

Growth Mindset

Wil je leerlingen meer coachen op hun mindset? Ze van een “ik kan het niet” naar een “ik kan het leren” houding helpen? Een growth mindset draagt bij aan het zelfvertrouwen van een leerling. Het versterkt de motivatie, leerprestaties, doorzettingsvermogen en creativiteit. Wil jij weten hoe je een growth mindset kan stimuleren bij je leerlingen? Dan is deze cursus iets voor jou!

Leerlingen motiveren

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd raken en blijven? En hoe betrek je hen actief bij de les? In deze training maak je kennis met de randvoorwaarden voor motivatie en oefen je met verschillende technieken om de motivatie bij leerlingen in je lessen te verhogen. Tijdens de trainingsdagen raak je bekend met de psychologie achter motivatie. Je doet de nieuwste relevante inzichten op voor het ontwikkelen van je lessen en leert technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Lefgasten (videocursus)

Met deze visuele aanvulling wordt de methode nog toegankelijker en kun je een onbeperkt aantal leerlingen of studenten stap voor stap meenemen in de groei naar meer zelfvertrouwen en motivatie.

Teamtraining

Willen jij en je collega’s beter kunnen afstemmen op de individuele onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen?