Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen – Maatschappijleer
Je verdiepen in politieke en maatschappelijke ontwikkelingen - én leren die kennis over te brengen aan jongeren? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten maatschappijleer!
- Rijksuniversiteit Groningen
- 1 sep. 2024
Lerarenopleiding Maatschappijleer (deeltijd)
In het beroep leraar maatschappijleer mag je lesgeven over onderwerpen die iedereen aangaan. Onderwerpen als politiek, media, criminaliteit, pluriforme samenleving, arbeid en verzorgingsstaat.
- Hogeschool Rotterdam
- 1 sep. 2024
Lezen bij de zaakvakken
Beter lezen betekent beter leren. Tijdens deze dag ervaar je verschillende werkvormen om dit bij je leerlingen voor elkaar te krijgen.
Zij-instroom tweedegraads lesbevoegdheid
Je denkt er steeds vaker aan: leraar worden op een middelbare school. Maar je laten omscholen, dat is best een stap. Het liefst sta je direct voor de klas. Goed nieuws: via Zij-instroom Tweedegraads Lesbevoegdheid kan dat. Hierin combineer je werken en leren.
DNB docentenmiddag en ALV
Op woensdag 19 april organiseert De Nederlandse Bank in samenwerking met de Vecon een docentenmiddag over actuele economische thema’s: deze keer over duurzaamheid, crypto’s en de digitale euro.
Lezing ESE
Hopelijk heb je afgelopen jaar met veel plezier de lezingen gevolgd van onze wetenschappers. Onze lezingen gaan over economie
De landelijke netwerkbijeenkomst VBS
De landelijke netwerkbijeenkomst VBS wordt gehouden op vrijdag 24 maart bij InHolland in Delft. Hier kun je verschillende workshops volgen over ondernemen in het onderwijs
Jubileum-studiedag 2023 – Het wonder van betekenis
Op de jubileum-studiedag kijken we waar we staan met datgene dat ons dagelijks bezighoudt: lessen levensbeschouwing en godsdienst.
Burgerschap: tijd voor reflectie
Burgerschap is al een tijd onderdeel van het programma van de basisschool. De opdracht om daar nu mee te beginnen, roept vraagtekens op. Wat is er aan de hand?
Docentendag C&M: belangrijk, verrijkend en actueel
Tijdens deze dag word je geïnspireerd om het maatschappelijk belang van deze vakken een betekenisvolle plek in jouw lessen te geven zodat we leerlingen voorbereiden op de dag van morgen met onder andere boeken, kunstwerken en verhalen uit de hele geschiedenis.
Seksualiteit & #METOO in de klas: Stel een leerlijn seksualiteit op voor jouw school
Onderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit.
Verhalen in geschiedenislessen
Verhalen tijdens de geschiedenisles roepen al snel het beeld op van de ouderwetse leraar ‘die zo mooi vertellen kon’. Sinds enige jaren is docent Neely de […]
Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis
Een online ontmoetingsplek voor startende of pas gestarte docenten geschiedenis (max. 3 jaar ervaring) om stoom af te blazen, succeservaringen te delen, advies en feedback te vragen, nieuwe ideeën op te doen, mee te praten over actuele ontwikkelingen en nieuws uit te wisselen.
Ondernemerschap voor docenten en leerlingen
Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus.
Werken aan toetsvragen voor docenten geschiedenis
n deze actieve workshop gaan docenten geschiedenis met elkaar aan de slag rondom het thema toetsvragen. Er wordt vanuit de theorie en de praktijk gewerkt aan het construeren van vragen voor schoolexamens.
Aan de slag met holocausteducatie en burgerschap: lesgeven met getuigenis video’s
Holocaust-educatie en burgerschapseducatie zijn twee termen die al snel spannend en ingewikkeld klinken. Dat kan anders. Aan de hand van videogetuigenissen van genocide-overlevenden kan je het gevoelige thema op een verantwoorde en persoonlijke manier aanbieden, en ook nog met een focus op burgerschapseducatie.
Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
"Ik weet nu echt hoe die werkvormen in elkaar zitten."
Examentraining mens- en maatschappijvakken
"Meteen bruikbaar voor de lessen, veel tips gekregen, materiaal, ideetjes, enz."
Examentraining mens- en maatschappijvakken vervolg
"Leerzaam, gezellig en toepasbaar. Wat wil een mens nog meer?"
Vakspecialist muziek (Post HBO)
Er is een grote vraag naar leraren basisonderwijs die gespecialiseerd zijn in het vak muziek en die zo kunnen bijdragen aan de verbetering van het culturele […]