Leidinggeven in dialoog

Als team- of afdelingsleider heb jij een belangrijke sleutelpositie in je school; je verbindt leerlingen, docenten en de eindverantwoordelijk schoolleider. Juist daarom is het belangrijk dat je in dialoog blijft met verschillende betrokkenen. Dit intervisietraject gaat in op de vraag hoe jij, vanuit dialoog, inhoudelijk en strategisch vorm kunt geven aan actuele, organisatorische vraagstukken.

Waardengericht leiderschap: krachtig verbinden in je eigen praktijk

Als schoolleider en bestuurder is het sterk als je weet wat je eigen waarden en drijfveren zijn. Je draagt ze uit in je handelen en ze komen terug in je visie op onderwijs. Het is daarnaast belangrijk om de waarden van collega’s en die van de schoolorganisatie te kennen. Waarden kunnen botsen en leiden tot miscommunicatie, terwijl waarden die op elkaar zijn afgestemd leiden tot beter begrip en tot versnelling in veranderingen.

Onderwijskundig leiderschap

In de training Onderwijskundig leiderschap worden theorie en praktijk met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. Aan de hand van theorie analyseer je je eigen cases en ontdek je hoe de kennis die je in de training opdoet, in de praktijk kunt toepassen.

  • CPS
  • 24 mei. 2024
  • € 1685

Flitsbezoeken PO/SO/SBO

Door de gerichte focus ziet u veel en bent u perfect op de hoogte van dat wat er speelt op je school. Flitsbezoek levert een positieve bijdrage aan het handelen van de leraren en aan uw onderwijskundig leiderschap. Niet het vele is goed, maar het goede is veel.

Effectief communiceren in het onderwijs

Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal in deze training. Je leert effectieve presentatie technieken en moderne communicatievaardigheden. Door de vele bijzondere oefeningen krijg je verhelderende inzichten en mogelijkheden om de geleerde vaardigheden overal te kunnen toepassen.

Schoolleider basisbekwaam

Heb jij de ambitie om jezelf en het onderwijs te blijven ontwikkelen? Bereik meer en ontdek de leiderschapsopleidingen van Avans+.

(I)KC-directeur

Je maakt kennis met de kernpartners die binnen een kindcentrum samenwerken, je wordt geïnspireerd en uitgedaagd door aansprekende voorbeelden en boeiende literatuur.

Schoolleider Primair Onderwijs vakbekwaam

Voor aanstaande of pas gestarte leidinggevenden in het primair onderwijs en voor ervaren adjunct-directeuren die in één jaar tijd registerdirecteur willen worden op vakbekwaam niveau en reeds het basisbekwaam diploma hebben verworven. Je verwerft de competenties op vakbekwaam niveau in de eigen praktijk, ondersteund door coaches, trainers en docenten binnen een flexibele opleidingsstructuur.

Schoolleider Primair Onderwijs ongedeeld

Voor aanstaande of pas gestarte leidinggevenden in het primair onderwijs die in twee jaar tijd registerdirecteur willen worden op vakbekwaam niveau. Je verwerft de competenties hiervoor in de eigen praktijk, ondersteund door coaches, trainers en docenten binnen een flexibele opleidingsstructuur.

Schoolleider Voortgezet Onderwijs I en II

Voor aanstaande of pas gestarte leidinggevenden in het voortgezet onderwijs die in twee jaar tijd hun bekwaamheid willen ontwikkelen tot en met post-bachelor niveau Leidinggeven II (vakbekwaam). Je verwerft de competenties hiervoor in de eigen praktijk, ondersteund door coaches, trainers en docenten binnen een flexibele opleidingsstructuur.

Schoolleider Voortgezet Onderwijs I

De stap naar een bekwaam teamleider in het voortgezet onderwijs zet je met deze opleiding op post-bachelor niveau Leidinggeven I (basisbekwaam). In één jaar tijd verwerf je de competenties hiervoor in de eigen praktijk, ondersteund door coaches, trainers en docenten binnen onze flexibele opleidingsstructuur.

Schoolleider Voortgezet Onderwijs II

Voor aanstaande of pas gestarte leidinggevenden in het voortgezet onderwijs en voor ervaren teamleiders of adjunct-directeuren die in één jaar tijd gekwalificeerd willen worden op vakbekwaam niveau en reeds het diploma Leidinggeven I (basisbekwaam) hebben verworven.

Middenmanagement primair en voortgezet onderwijs

Ben jij de (aanstaande) teamleider, bouwcoördinator of afdelingsleider op een school voor basis-, speciaal of voortgezet onderwijs en wil je jezelf ontwikkelen op het gebied van leidinggeven aan onderwijsprofessionals? Dit is dé praktijkopleiding voor jou!

Beginnend schoolleider

Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement, als bijvoorbeeld teamleider of afdelingsleider? En zoek je reflectie op en verdieping van je leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het traject Beginnend Schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als schoolleider. In dit inwerktraject vergaar je kennis over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je functie.

In relatie staan tot de omgeving

De positie van de school binnen de maatschappij en de omgeving is sterk aan het veranderen. Dit vraagt van scholen om de omgeving van de school structureel te betrekken bij de toekomstplannen.

Responsief leiderschap

Responsief leiderschap staat voor een leidinggevende die in staat is om bewegingen in de buitenwereld te vertalen naar de school, het onderwijs en de docenten.