Samen werken aan examenkwaliteit

Wil jij als onderwijsteam de examinering naar een hoger niveau tillen en voldoen aan de kwaliteitseisen die aan onze examens worden gesteld? Dan is onze training “Samen werken aan examenkwaliteit” precies wat je zoekt!

Samen leren en onderzoeken – Inspiratie uit Vlaanderen

Om kwalitatief onderwijs op school te waarborgen is het noodzakelijk dat er sprake is van een lerende organisatie. Sectorbreed ligt er dan ook een doelstelling om de lerende cultuur op scholen te versterken en naar een lerende sector te ontwikkelen. Wat is dat eigenlijk: een lerende sector? Is het voortgezet onderwijs nu een lerende sector? In dit kennislab gaan we daar met elkaar over in gesprek.

Systemisch begeleiden en interveniëren

Een opleiding die jou leert je rol als begeleider van de leerling-zorg of kwaliteitscoördinator onderwijs te versterken, je collega’s te coachen en je plek in te nemen binnen het omvangrijke spectrum van de totale leerling-zorg.

kwaliteitscoördinator PO (verkort)

Tijdens de verkorte opleiding kwaliteitscoördinator PO maak je uitgebreid kennis met de diverse onderdelen in het werk van de kwaliteitscoördinator. De opleiding heeft een praktijkgerichte insteek en biedt handvatten en vaardigheden die je kan inzetten in jouw eigen school.

Auditorentraining

Tijdens de auditorentraining komen de diverse aspecten van het uitvoeren van een audit aan bod. Je vergaart de theoretische kennis die nodig is om met ‘de juiste bril op’ een auditbezoek af te leggen. We gaan in op het inspectiekader, het onderwijsresultatenmodel en het sturen op de hogere doelen. De diverse onderdelen van de audit, zoals de documentanalyse, de auditgesprekken en de lesbezoeken komen uitgebreid aan bod. We bespreken met elkaar de diverse gesprekstechnieken en de rol van de auditor. Tijdens de bijeenkomsten maak je een eigen kijkwijzer passend bij jouw organisatie en oefen je met het observeren volgens je eigen kijkwijzer. 

Veiligheid in het praktijklokaal

In de cursus die FiAC ontwikkeld heeft, wordt concreet behandeld wat er allemaal nodig is voor het veilig werken praktijklokalen en schoolwerkplaatsen. Het gaat daarbij niet alleen om feiten en regels, maar ook om gedragsbeïnvloeding waardoor studenten/ leerlingen zich bewuster opstellen ten aanzien van hun eigen veiligheid.

Cursus Explosieveiligheid op School (ATEX)

De cursus, 'Explosieveiligheid op School (ATEX),' is speciaal ontworpen om schoolmedewerkers bewust te maken van explosiegevaar en hen te voorzien van de kennis en vaardigheden om dit gevaar te herkennen en te beheersen volgens de ATEX-richtlijnen.

Onderwijskundig leiderschap

In de training Onderwijskundig leiderschap worden theorie en praktijk met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. Aan de hand van theorie analyseer je je eigen cases en ontdek je hoe de kennis die je in de training opdoet, in de praktijk kunt toepassen.

  • CPS
  • 24 mei. 2024
  • € 1685

Hoe komt u als toezichthouders en bestuurder in gesprek over de kwaliteit van het onderwijs?

Hoe vaak gaat het gesprek in uw RvT over de kwaliteit van het onderwijs? Over de vraag: wat is goed onderwijs en hoe realiseren we dat op onze scholen? Zo’n gesprek gaat niet -alleen- over het uitwisselen van data en het beoordelen van informatie (financiën, examenresultaten of uitslagen van een tevredenheidsonderzoek) maar het gaat ook over waarden en idealen: Wat kenmerkt en onderscheidt ons onderwijs en onze scholen?

Leidinggeven aan teamleren en teamontwikkeling

Dit traject is bedoeld voor teamleiders die met hun team aan de slag willen om samen de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Het leiderschap is hierbij gericht op het laten leren van en met elkaar, de kwaliteiten binnen het team optimaal te gebruiken en opbrengstgericht te gaan werken.

Schoolplan ‘light’

Staat het schrijven van het schoolplan dit jaar ook op jouw to-do-lijstje? En heb je de voorkeur voor minder tekst en meer actie? Dan biedt het schrijven van een Schoolplan ‘light' wellicht de uitkomst. Het Schoolplan ‘light’ gaat weer terug naar de kern; een zeer compact verantwoordingsdocument dat voldoet aan actuele wet- en regelgeving, interessant is om te lezen en vanuit de dialoog en draagvlak met team is opgesteld. Het is aan te bevelen deze studiedag met meerdere personen van dezelfde school te volgen, vandaar een prijsreductie bij meer dan 1 aanmelding (van dezelfde school). Zie 'prijs' voor de mogelijkheden. Bij aanmelding van twee of meer personen vindt er een verrekening van de prijs plaats op de eindfactuur.

Kwaliteit in beleid en praktijk

Deze training biedt een diepgaand begrip van kwaliteitsbeleid en -praktijk in het onderwijs. Je verwerft nieuwe kennis en vaardigheden om effectieve kwaliteitsstrategieën te ontwikkelen en toe te passen. Je leert hoe je kwaliteitsbeleid implementeert, resultaten evalueert en verbeteracties initieert. Daarnaast biedt deze training netwerkmogelijkheden en vergroot ze je zelfinzicht. Het is een waardevolle investering om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en je professionele groei te stimuleren.

Vertrouwen dat het kan!

Begeleid Veranderen zoekt naar de uitgangspunten die binnen de organisatie bindend zijn om van daaruit veranderingen te bewerkstelligen. Die verandering kan vragen om kennis, training, coaching, sturing, management. We erkennen het gegeven dat ontwikkeling een leerproces is dat commitment vraagt van alle betrokkenen. Je hebt elkaar nodig. Het eindresultaat is een organisatie die kan koersen op eigen kracht.

Professioneel werken in de schoolkantine

Tijdens de studiedag komen de volgende onderwerpen aan de orde: - Warenwet en hygiëne van levensmiddelen - Werken volgens HACCP-procedures - Invoering eigen HACCP-systeem - Assortimentsamenstelling