Baby- en kindergebaren in de kinderopvang

Voor spreken is fijne motoriek nodig, maar voor gebarentaal kan een kind zijn of haar grove motoriek gebruiken Een baby begint gemiddeld pas rond de 18 maanden met praten. Maar kan al veel eerder een gebaar maken. Daardoor is het voor het jonge kind mogelijk met jou te communiceren, nog voor ze gaan praten.

Kleuter PDO

Leer werken met het Kleuter PDO. Het Kleuter PDO geeft inzicht in de sterke kanten van een kleuter op verschillende ontwikkelingsgebieden. Het maakt zichtbaar welke ontwikkelkansen er zijn. Tijdens de training leer je met hulp van het Kleuter PDO kleuters gericht observeren en hun leerpotentieel in kaart te brengen. Je kijkt welke activiteiten het kind zelfstandig kan uitvoeren en bij welke taken het ondersteuning nodig heeft. Door na te gaan welke hints en/of aanmoediging een jong kind nodig heeft, leer je praktische handelingsadviezen opstellen voor de leerkracht en ouders.

Zelfvertrouwen in gesprek met ouders

In de scholing Zelfvertrouwen in gesprek met ouders duiken we in casussen uit de praktijk. We gaan concreet en praktisch aan de slag en kijken samen hoe je gesprekken kunt openen, welke tips kunnen helpen tijdens het gesprek en hoe je ervoor zorgt dat je kernboodschap duidelijk overkomt bij de ouder(s). Na deze scholing heb je kennis van theorie en handvatten om vol zelfvertrouwen elk gesprek aan te gaan.

Praten met kinderen (4+) over onveiligheid thuis

Praten met kinderen over hun onveilige thuissituatie kan heel ingewikkeld zijn. Door vragen te stellen over wat er thuis gebeurt, doe je een appèl op de loyaliteitsgevoelens van het kind jegens zijn ouders. Je wilt het kind niet onbedoeld ‘klem’ zetten of het banger maken dan het eventueel al is. Tegelijkertijd wil je het kind de gelegenheid bieden om zijn verhaal te doen en heb je vanuit jouw professionele taak informatie nodig om een goede inschatting te kunnen maken over wat er in deze situatie nodig is. Wat kun je doen om voldoende veiligheid te creëren in het contact met het kind? Hoe maak je ingewikkelde situaties bespreekbaar? En welke woorden gebruik je om uit te leggen wat er verder gaat gebeuren?

Seksuele opvoeding in de kinderopvang

De seksuele ontwikkeling van een kind begint al bij de geboorte. Het gaat niet alleen over seksualiteit, maar ook over liefde, vriendschap en het lichaam. Zowel kinderen als hun ouders kunnen vragen hebben over relaties, seksualiteit of seksueel getint gedrag. Wil jij hen begeleiden en bijdragen aan een gezonde seksuele opvoeding? Volg dan deze online cursus.

Kiene kleuters

Hoe herken je de hoogbegaafde kleuter en wat doe je ermee in de klas? Wil jij weten hoe je jouw slimme, kiene kleuter goed kan begeleiden op een praktische manier? Dan is dit webinar echt iets voor jou. Karen Wolters van REC5 duikt samen met mij in de wereld van de Kiene kleuter. Duik je mee? Wil jij praktische tips en ideeën om direct toe te passen, meld je dan hier aan.

Studiereis Italië

De Reggio Emilia benadering is een bron van inspiratie voor iedereen die werkt met kinderen van 0 tot 6 jaar oud. Ga mee op studiereis naar Reggio Emilia, de bakermat van deze pedagogische benadering! Deze kleurrijke studiereis geeft je tal van ideeën om in je speel-/leeromgeving (nog) meer ruimte te geven aan creativiteit.

Specialist Jonge kind

Jonge kinderen zijn geweldig om mee te werken. Hun nieuwsgierigheid en onbevangenheid in spel en in interactie is voor veel leerkrachten in de onderbouw dé reden om te kiezen voor de kleuters. Tijdens de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind verdiep je je in visies op onderwijs aan het jonge kind, ontwikkel je pedagogische en didactische leerkrachtvaardigheden. En leer je alles over de ontwikkeling van kleuters. Zo word jij een specialist die jonge kinderen kan helpen groeien en bloeien.

Master Jonge Kind (deeltijd)

In de Masteropleiding Jonge Kind (MJK) werken we met studenten samen aan het verbeteren van hun praktijk. Dat doen we in verschillende disciplines in het werkveld van het jonge kind met steeds hetzelfde doel: alle jonge kinderen optimale ondersteuning te bieden bij hun ontwikkeling. We versterken de integrale samenwerking aan kansrijke contexten en zorgen voor passende inbedding in de organisatie en procedures. Zo werken we samen aan een systeemverandering in het werkveld.

Specialist Jonge Kind & VVE

Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Dat weet jij als leraar in het primair onderwijs als geen ander. Maar hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op deze praktijkgerichte opleiding, waarbij je ook je eigen lessen systematisch onder de loep neemt.

Jonge Kind Specialist

Het brein van het jonge kind is volop in ontwikkeling. Kinderen doen elke dag ontdekkingen en leren razendsnel. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Door inzicht te krijgen in de ontwikkeling van jonge kinderen, het belang van spel en de juiste spelbegeleiding en het creëren van een rijke speel-leeromgeving verbetert het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht en daarmee het zelfvertrouwen én het plezier in het lesgeven: een belangrijke kwaliteitsslag in het onderwijs aan jonge kinderen dat de laatste jaren volop in de aandacht staat.

Doorgaande lijn Peuter-Kleuter

De ene peuter vindt het geweldig om naar groep 1 te gaan en de andere vindt het erg spannend. Het is belangrijk om de overgang van de peutergroep naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit kan door de peuteropvang nauw te laten samenwerken met de kleutergroepen. Op verschillende scholen gebeurt dit als vanzelf, omdat de peuteropvang binnen de school is. Maar er zijn ook scholen waar geen peuteropvang binnen schools is.

Betekenisvol onderwijs aan het jonge kind

In onderbouwgroepen wordt vaak thematisch gewerkt. Het is daarbij belangrijk rekening te houden met hoe jonge kinderen leren en zich ontwikkelen. Dit vraagt om samenhang en een integrale aanpak. Hoe zorg je voor een betekenisvolle invulling van je thema’s waarbij de kinderen actief betrokken zijn en zich vanuit spel kunnen ontwikkelen? In deze training leer je doelen te vertalen naar een beredeneerd aanbod en weg te zetten in een rijke leeromgeving.

Verrijk je onderwijs: Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

In twee bijeenkomsten krijg je handvatten om kleuters met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong te signaleren en het aanbod voor deze doelgroep te verrijken. Je leert beter in te spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen en gaat ook begrijpen wat de snel denkende kleuter nodig heeft en hoe jij je onderwijsaanbod hierop kunt aanpassen. Tot slot ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van goed verrijkingsaanbod en een rijke leeromgeving. Kortom, je leert op een passende manier je onderwijs verdiepen en verrijken.

Het kleuterbrein in ontwikkeling

Het kleuterbrein ontwikkelt zich razendsnel. Jonge kinderen leren de hele dag door en doen ervaringen op in hun spel. Hoe werkt dat in het brein van jonge kinderen? Hoe leren ze nieuwe dingen en wat betekent dat voor je onderwijs? Tijdens deze interactieve training verdiep je je in de ontwikkeling van het kleuterbrein en wat dit betekent voor jouw onderwijs. Maak jouw aanbod en de leeromgeving rijk en betekenisvol zodat kinderen in jouw groep zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Omgaan met huilen

In deze cursus gaan we aan de slag met een ingewikkeld onderwerp: huilende baby’s en peuters. Huilen heeft een vaak negatief effect op de sfeer op de opvang, en werkt stress-verhogend voor de mensen die het huilen aanhoren. Kinderen huilen om hun stress te reguleren, maar daar is lang niet altijd ruimte en tijd voor op een kinderdagverblijf of gastouderopvang.