Kindermishandeling bij het jonge kind… wat nu?

Het oppikken en begrijpen van signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld kan op verschillende manieren gebeuren en blijft je bezighouden. Je streeft ernaar om op een open en transparante manier te werken, maar wanneer is het geschikt om deze gevoelens bespreekbaar te maken? Hoe voer je een gesprek met een kind tussen 3 en 6 jaar oud, en hoe ga je het gesprek aan met de ouders?

Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in het onderwijs

Tijdens de opleiding Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs maak je uitgebreid kennis met de diverse onderdelen in het werk van de aandachtsfunctionaris en ga je hands-on aan de slag met jouw eigen implementatieplan. De opleiding heeft een praktijkgerichte insteek en biedt handvatten en technieken die je kan inzetten in jouw eigen school.

Schadelijke Praktijken

Gedwongen worden te trouwen met iemand die je niet zelf hebt gekozen, mishandeld worden omdat je de eer van de familie hebt aangetast, achtergelaten worden in het herkomstland (van je ouders) omdat je verwestert of genitaal verminkt worden omdat de traditie dit voorschrijft. Ook in Nederland komt dit voor. Het zijn voorbeelden van schadelijke praktijken die in Nederland verboden zijn. Als professional heb je een belangrijke rol in het voorkomen of stoppen van deze vormen van geweld. Deze cursus biedt je praktische tips hoe je het kan signaleren, er over kan communiceren en wat je kan doen wanneer je vermoedt dat een kind, jongere of volwassene met wie jij werkt hiervan slachtoffer is of dreigt te worden.

Intern begeleiders p(s)o: Werken met een meldcode

Als intern begeleider ondersteun je leerkrachten als zij zorgen hebben over kinderen. Om dit te kunnen doen, is het goed om te weten welke signalen kunnen wijzen op een onveilige opvoedsituatie. En om te weten welke stappen je dan kunt ondernemen. Dat leer je in deze cursus.

Kind Centraal – Hoe betrek je het kind zelf?

Het lijkt zo logisch. Bij vermoedens van kindermishandeling betrekt je ook de kinderen zelf. Toch blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zeg je dan tegen het kind? Wanneer en hoe? In de module Kind Centraal helpen we je op een leuke manier om kinderen nog meer te betrekken. En bovenal begrijp jij dan als geen ander waarom dat zo ontzettend belangrijk is.

Gespreksoefeningen voor onderwijs en kinderopvang

Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met het kind of met de ouders vinden veel professionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Actief Luisteren, Emotieregulatie, en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.

Stress-sensitief communiceren

Het is niet eenvoudig om een gesprek te voeren in situaties waarbij stress en trauma's een grote rol spelen. In deze cursus legt kinder- en jeugdpsychiater Professor Adriaenssens uit hoe kennis over de werking van de hersenen kan helpen bij gesprekken over huiselijk geweld. Hij behandelt verschillende casussen en maakt gebruik van animaties en videobeelden.

Kinderopvang trainersmaterialen: oefenen met de meldcode in je team

Pedagogisch medewerkers hebben in de online cursus 'Werken met een meldcode' geleerd de stappen van de meldcode te volgen wanneer zij zich zorgen maken om een kind. In de praktijk is er echter weinig gelegenheid om ervaring op te doen of weinig tijd om te oefenen. Hierdoor kunnen belemmeringen en onzekerheid een rol spelen om ook daadwerkelijk in actie te komen bij een vermoeden. Wat als je het verkeerd ziet, als het kind overstuur raakt of als ouders boos worden? Eigen normen spelen daarbij onbewust ook een rol. Daarnaast zal een pedagogisch medewerker nooit alleen handelen, maar altijd in samenspraak met collega’s en andere betrokkenen in de organisatie. Na het volgen van de cursus is het daarom belangrijk, om ook binnen de organisatie met elkaar in gesprek te gaan en te blijven over dit thema: wat verstaat eenieder onder kindermishandeling, hoe passen we als organisatie de meldcode toe, welke beroepshouding hoort daarbij? Dit helpt om scherp te blijven op signalen, en elkaar ook scherp te houden.

Objectief signaleren

Tijdens de online masterclass ‘Objectief signaleren’ gaan we in op de eerste stap van de meldcode; het in kaart brengen van de signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling. Vaak is dit een van de moeilijkste stappen in de meldcode.