KwaliteitsKompas

Wil jij graag samen leren, geïnspireerd raken en collega’s uit het hele land ontmoeten? Ben je nieuwsgierig naar hoe jij geholpen kan worden in onderwijskwaliteit, studentenbegeleiding en het aanpakken van welzijn? Dan is de mbo-conferentie KwaliteitsKompas, georganiseerd door de Kennis- en Expertisepunten van de MBO Raad, dé plek voor jou.

Metacognitie (nadenken over je eigen manier van denken en leren)

In deze webinar gaan we in op het belang van metacognitie, uit zeer veel wetenschappelijk onderzoeken blijkt dat metacognitie meer invloed heeft op iemands denken en leren dan intelligentie. Het draait bij metacognitie om het kennen van je eigen kunnen en niet kunnen. Wat je kan deel je met een ander en op het terrein van het niet kunnen laat je je ondersteunen. In deze webinar geven we inhoud aan metacognitie, maar vooral ook wat belang is van kennis over metacognitie t.b.v. inclusie en inclusief onderwijs.

Gesprekken met jongeren en kinderen o.b.v. Inclusie en het hoorrecht

Belangrijk in het kader van inclusie en het hoorrecht is dat kinderen en jongeren zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Er wordt een paradigmawisseling bepleit van: “Als ik als leraar/begeleider het probleem van de leerling ken, kan ik zijn/haar probleem oplossen”, naar “De leerling moet inzicht krijgen in zijn/haar eigen kunnen en kennen en dan kan hij/zij daar vervolgens naar handelen.

Pedagogisch Educatief Professional

Werk jij of wil je werken in de kinderopvang, het basisonderwijs, het speciaal onderwijs of op een Integraal Kind Centrum en wil je je (verder) ontwikkelen? Kies dan voor de Ad PEP. Door onze opleiding Pedagogisch Educatief Professional sta jij als professional pedagogisch en educatief steviger in je schoenen. Daarnaast vervul je een onmisbare rol als het gaat om het versterken van de kansengelijkheid van kinderen.

Basistraining VVE 1&2

Juist in deze tijd waarin kansenongelijkheid steeds groter lijkt te worden, heb je handvatten nodig om tot actie over te gaan. Jij maakt het verschil in de ontwikkeling van het jonge kind. Niet alle methodes die zich de afgelopen jaren hebben opgestapeld. Daarom: Terug naar de basis met de Basistraining VVE 1&2!

VOO Podcast

In deze podcast praten we over kansengelijkheid, inclusiviteit, diversiteit en burgerschap in het onderwijs.

Post-hbo opleiding Wereldgericht onderwijs

In deze opleiding vertrekken we vanuit de intentie voor een betere wereld en het inzicht dat de volgende generatie die kunnen creëren. De wereld om ons heen is de plek waar de vraagstukken van nu en de toekomst zich aandienen. Maar ook de plek waar deze vraagstukken worden opgelost. De plek waar we kinderen weloverwogen en verstandig mee willen leren omgaan: kritisch, positief en oplossingsgericht.

Onderweg naar kansengelijkheid

Veel kinderen in Nederland kunnen hun volle potentie niet bereiken. Juist de kinderen die het onderwijs het hardste nodig hebben, zijn hier de dupe van. Hoog tijd dus om dat aan te pakken. Thomas More Academie werkt samen met Karim Amghar om te werken aan kansengelijkheid.

Kansrijk Curriculum

Helaas neemt in het onderwijs kansenongelijkheid toe. Het stimuleren van gelijke ontplooiingskansen kan op vele manieren. In dit leernetwerk ga je samen met je collega’s verkennen hoe je vanuit een curriculumperspectief kansengelijkheid kunt bevorderen.

WIJWIJS TRAININGEN

Trainingen op maat door professionals in uw klas of organisatie. Als team kunt u alle vragen stellen aan de ervaringsdeskundige, krijgt u tips/sturing en handvatten van de trainer en is er indien nodig een acteur die u meeneemt in het verhaal.

Leren anders organiseren

Zoek je als schoolleider ruimte en manieren om je onderwijs anders in te richten? Het gaat bij Leren anders organiseren niet alleen om de organisatie van het leren maar ook om de inhoud. Leerlingen voelen zich meer betrokken en leren meer. Interprofessionele teams zijn samen verantwoordelijk voor een grote groep leerlingen. Met deze aanpak kun je echt inspelen op de individuele leerbehoeften van leerlingen zonder te vervallen in individueel onderwijs.