Spelkriebels

We gaan in op het betekenisvol en thematisch werken. We kijken hoe we functionele taal- lees-, schrijf- en spelactiviteiten bij de thema’s kunnen inzetten en hoe we kunnen werken met (mobiele) hoeken. Verder gaan we in op werken met onderzoeksvragen.

Beeldcoaching

Deze krachtige, praktijkgerichte opleiding zet de filmcamera in als spiegel voor (zelf)reflectie. Het samen bekijken en bespreken van videobeelden geeft inzicht in het eigen handelen, en wat het effect daarvan is op de ander. De begeleidingsmethodiek Beeldcoaching is oplossings- en handelingsgericht. De opleiding biedt een kader om systematisch de interactie te analyseren, bijvoorbeeld tussen leraar en leerling(en). Naast interactie komen didactisch handelen en klassenmanagement aan bod. Deze aspecten worden gerelateerd aan de psychologische basisbehoeften van ieder mens: relatie, competentie en autonomie. In de opleiding leert de begeleider coaching- en communicatievaardigheden om leraren, leerlingen en collega’s aan de hand van eigen videobeelden te laten reflecteren op eigen handelen.

Interne schoolcoach didactiek

De opleiding tot Interne schoolcoach didactiek is bedoeld voor scholen die willen investeren in het niveau van basisvaardigheden en complexe vaardigheden van hun leerkrachten in de school. Denk hierbij aan differentiatie en actief inzetten op betrokkenheid van alle leerlingen in de groep. Om dit te bereiken is een nieuwe taak in het leven geroepen: de interne didactische schoolcoach. Deze wordt opgeleid om binnen de eigen school (bij voorkeur in de eigen bouw) de leerkrachten te coachen en begeleiden om goed, of nog beter te worden in de didactische vaardigheden. In de opleiding staat het coachen van alle leerkrachten (van de bouw) centraal.

Coach Kagan Coöperatief Leren

Spencer Kagan ontwikkelde een breinvriendelijke en succesvolle aanpak voor lesgeven en klassenmanagement met behulp van coöperatieve structuren. We bieden leraren PO/VO/MBO en intern begeleiders die een coöperatief leren basistraining hebben gevolgd, een opleiding om tot coach te groeien binnen de eigen school.

Executieve Functies groep 3 t/m 8

Wat zijn executieve functies? Hoe werken deze functies in het brein? Hoe kan je omgaan met kinderen die bepaalde vaardigheden niet goed beheersen? Hoe kan je de executieve functies stimuleren bij de kinderen in je klas?

Growth Mindset

Wat is Growth Mindset en waar komt het vandaan? Hoe kan ik kinderen een op groei gerichte denkstijl aanleren? Hoe kan ik Growth Mindset integreren in mijn onderwijs?

Kagan Coöperatief Leren Level 1

In deze training ontdek je hoe je leerlingen actief kunt betrekken bij de les en wat er gebeurt met de leerresultaten als je coöperatief werkt. Het werken met structuren staat centraal in het scholingsprogramma Coöperatief Leren en is gebaseerd op het gedachtegoed van Dr. Spencer Kagan.

Zien is snappen (NT2)

De training geeft de deelnemers in 4 dagdelen inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands. In het laatste dagdeel wordt er teruggekeken op de training en presenteren de deelnemers met welke onderdelen van Zien is Snappen ze aan de slag zijn gegaan in de groep.

Goed van Start

Het belang van een goede groepsdynamiek is voor iedere leraar duidelijk. Je wil als leerkracht aan het begin van het schooljaar de toon zetten voor de rest van het schooljaar. Werken aan een positief en veilig leer- en leefklimaat in de groep doe je niet alleen, maar SAMEN met de leerlingen. Als leraar kun je het proces rondom de groepsvorming begeleiden. Goed van Start kan je daar heel goed bij helpen.

Systemisch begeleiden en interveniëren

Een opleiding die jou leert je rol als begeleider van de leerling-zorg of kwaliteitscoördinator onderwijs te versterken, je collega’s te coachen en je plek in te nemen binnen het omvangrijke spectrum van de totale leerling-zorg.

RMTi Reflexintegratie Behandelaar

Je leert tijdens deze opleiding welke reflexen er zijn, je leert ze uitgebreid testen en je leert beweegoefeningen waarmee je de reflexen bij kinderen en volwassenen kunt integreren. Zo help je het kind verder in zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat het een sterke basis krijgt om te kunnen groeien en ontwikkelen!

Visuele brein trainer

We richten ons in deze opleiding tot het fundament om tot leren en ontwikkelen te komen. Dat doen wij door te kijken naar de visuele vaardigheden van een kind. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te leren lezen? Je ogen moeten goed de regel kunnen volgen. Je ogen moeten niet ineens te ver springen of een regel overslaan. Als de tekst voor jou beweegt op het papier, is het wel heel moeilijk om goed te kunnen lezen.

DominantieMatrix (online)

Zou het niet handig zijn als jeugd- en gezinsprofessional of als kindercoach, dat je weet wat je kunt doen als iemand in een stresssituatie terecht komt en bijvoorbeeld niet meer uit zijn woorden kan komen of als iemand van zichzelf vindt dat hij dom is. Faalangst, onzekerheid en agressief of teruggetrokken gedrag liggen op de loer. Kinderen met deze symptomen hebben van de spanning vaak last van buikpijn. Misschien hebben ze al een faalangsttraining achter de rug die niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Wat kunnen we dan nog doen om hen te helpen..? We moeten het probleem aanpakken bij het fundament (de basis). Dat doen we met de DominantieMatrix.

Visueel screener & trainer (online)

Tijdens deze twee opleidingsdagen bij Breincentrum leert u bepalen wat en hoe sterk de relatie is tussen visuele disfuncties en leerproblemen en hoe je de negatieve invloed op het leren kunt verminderen of opheffen.

Bioptor (online)

Soms vraag je je af waarom een kind niet tot lezen, spellen of rekenen komt? Heel veel informatie komt binnen via de ogen. Het kan zijn dat er in de visuele vaardigheden een belemmering zit. Dat de ogen bijvoorbeeld niet goed samenwerken of dat één oog wat hoger richt dan de ander. Als er moeilijkheden zijn met de visuele vaardigheden dan kan dat problemen geven op het gebied van lezen, spellen, rekenen, ruimtelijk (in)zicht en het begrijpen en verwerken van informatie. Zelfs op een intelligentie test kan een kind lager scoren door problemen met de visuele vaardigheden. De opleiding geeft hierin veel inzichten.

Visueel ruimtelijke waarneming en houding (online)

Veelal wordt er gedacht dat iemand die dieptezicht heeft, ook een goede ruimtelijke waarneming heeft. Niets is minder waar. We gaan daar tijdens de opleiding uitgebreid op in, omdat er een nauwe relatie aanwezig is tussen gedrag, leerproblemen en motorische ontwikkeling. Bijna niemand heeft kijk op de relaties op deze zaken, terwijl ze levensgroot aanwezig zijn bij tal van gedrags- en leerproblemen.

ADHD: school, werk en gezinsleven

ADHD is een complexe aandoening die invloed heeft op meerdere facetten van het dagelijks leven. Van de klaslokalen tot de werkvloer en thuisomgevingen, het omgaan met (mensen met) ADHD vergt een gelaagde benadering. Op het jaarlijks congres over ADHD bieden de sprekers je handvatten over hoe we ADHD het beste kunnen begrijpen en ondersteunen al deze contexten.