Grip op de BSO-groep

Je gaat tijdens deze bijeenkomst aan de slag met het groepsproces binnen de BSO; zodat jij inzicht hebt in de kracht van de groep en groepsdynamiek. Daarna komt samenspel en het voorkomen en omgaan met pestgedrag aan bod. De dag sluit af met 10 tips voor een positief pedagogische sfeer op de groep.

Pedagogisch handelen voor het OOP 3 (Verdieping)

Verdiep uw kennis en vaardigheden als Pedagogisch medewerker in het onderwijs: - Omgaan met groepsgedrag en groepsprocessen (verdieping) - Omgaan met conflicten tussen (groepen) leerlingen - Jeugdcultuur en daarmee verbonden pestgedrag - Ken jezelf als pedagogisch medewerker: vergroten van persoonlijk inzicht en effectiviteit (verdieping) - Verdiepende praktijkoefeningen

Positieve groepsvorming

Hoe maak ik een veilige groep waar door iedereen geleerd kan worden?Wat is een groep eigenlijk? En hoe wordt een groep een veilige leeromgeving? Hoe herken ik de onderstroom? Welke invloed heeft een nieuwe leerling in de klas? Je staat als docent dagelijks voor een groep. De praktijk is dat we vaak te weinig vat hebben op de vorming en het veiligheidsgevoel van een groep. Dat belemmert het leerproces en kan zelfs voor uitval van leerlingen of de docent zorgen. De ervaring leert dat iedere groep dezelfde fasen van ontwikkeling doorloopt. Kennis en inzicht in die fasen helpen docenten in de dagelijkse omgang met wisselende groepen, van vroege tot late adolescentie.

Onderwijs aan nieuwkomers

Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod passend is, stemmen wij graag met je af.

Grip op je groep

Met onze begeleiding ‘Grip op je groep’ staat een groepsdynamische coach naast de leerkracht of het team. In gelijkwaardige interactie ontstaat oprecht enthousiasme voor de kansen die je in de klas kunt creëren!

Moeilijke klassen training

In deze training gaan wij bespreken hoe je het beste kunt werken met moeilijk klassen. Wat zijn do’s en dont’s. Hoe zorg je ervoor dat de klas een positieve werksfeer krijgt en behoudt. Welke kaders kun je het beste gebruiken voor deze klas, wat bespreek je klassikaal en wat in een persoonlijk gesprek. Betrek je de afdelingsmanager, ouders en/of de zorgcoördinator erbij en wanneer doe je dat?

De veerkrachtige groep !

De training "de veerkrachtige groep" richt zich op de basisbehoefte van iedere leerling om bij de groep te horen. Door het inzichtelijk maken van de verschillende individuele codes, belangen en keuzes wordt de groepsdynamiek naar positief schools gedrag getransformeerd.

Groepsvorming po vo

Groepsvorming po vo: In deze interactieve lezing krijgt u zicht op de fases van groepsvorming en leert u hoe u deze kennis kunt benutten om een veilige groep te maken. Deze training is het meest effectief aan het begin van het schooljaar.

Liefdevol grenzen stellen

Binnen een groep spelen kinderen met elkaar, maar ontstaan ook onderlinge conflicten. Welke behoeften gaan er schuil achter eventueel ongewenst gedrag van kinderen en hoe ga je daarmee om? Ga jij voor de korte of lange termijn aanpak?

Taakspel

Veel scholen zoeken naar mogelijkheden om onrust en storend gedrag van leerlingen te voorkomen. Taakspel is een groepsaanpak, waarbij kinderen leren zich met behulp van spel beter aan de klassenregels te houden

Welkom in mijn klas

Hoe laat je een tweedejaars nieuwkomer of vluchtelingenkind gelukkig landen in de klas? Hoe worden deze nieuwe kinderen zo goed mogelijk opgenomen in het onderwijs in de reguliere groep? Deze bijeenkomst zorgt ervoor dat je je als onderwijsprofessional krachtiger en vaardiger voelt in de omgang met deze groeiende groep kinderen.

Ondersteuning onderbouw

Wij ondersteunen professionals bij het vergroten van hun kennis van ontwikkeling van het jonge kind en bij het versterken van hun pedagogisch-didactische vaardigheden. Om van daaruit weloverwogen keuzes te maken: de ontwikkeling volgen waar mogelijk en stimuleren waar nodig.

De gelukkige klas

Wil je als leerkracht op korte termijn de groepsdynamiek en de sfeer in je groep verbeteren? Wil je dat de veiligheid en de rust in de groep terugkeren zodat jij weer toekomt aan onderwijzen en kinderen kunnen floreren? Het ABC helpt je om uit een negatieve spiraal te komen.