Verdieping FMKJ

Heb je al kennis gemaakt met filosoferen met kinderen en jongeren, maar ben je op zoek naar concrete manieren om ermee aan de slag te gaan in de praktijk? Of weet je eigenlijk wel hoe je dat kunt doen, maar wil je weten hoe je meer diepgang kunt creëren? Probeer je het zelf al weleens uit, maar wil je ideeën, ervaringen en tips van anderen horen?

COH: Filosofisch gesprek

In deze workshop komen het hoe, wat en waarom van het filosoferen aan bod en welke rol je daarin inneemt. Je krijgt handvatten om met de filosofische vragen uit COH tot een filosofisch gesprek te komen met de leerlingen.

Filosoferen met kinderen

Een kunstwerk of een voorstelling vormt een rijk uitgangspunt om een filosofisch gesprek aan te gaan. Welke kant zo’n gesprek op gaat, hangt af van de startvraag. Binnen deze workshop ervaar je als educatief medewerker of vakdocent, hoe je hiermee tot een open en onderzoekend gesprek met de leerlingen komt.

Levendig op school

Levendig Uitgever biedt ‘op maat’ workshops voor basisscholen om levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen te stimuleren. De workshop is zeer geschikt voor scholen die wat willen doen met hun ‘identiteit’, of deze nu openbaar of bijzonder is.

Filosoferen met kinderen

Wil jij je leerlingen leren op een creatieve manier net even anders een gesprek te voeren? De filosofie activiteiten gaan over vragen waarop niemand het ‘uiteindelijke’ antwoord heeft. Het gaat om de mogelijkheid in plaats van de werkelijkheid. Samen ga je op onderzoek.

Voordeel van de twijfel

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kennismaking met FMKJ

De gedachtegang van kinderen en jongeren is wonderlijk: hun vrije en creatieve manier van denken is soms moeilijk te volgen voor volwassenen. Hoe kun je structuur aanbrengen in een gesprek met kinderen en jongeren, maar hen toch zelf laten nadenken?

Verdieping in FMKJ

Heb je al kennis gemaakt met filosoferen met kinderen en jongeren, maar ben je op zoek naar concrete manieren om ermee aan de slag te gaan in de praktijk? Of weet je eigenlijk wel hoe je dat kunt doen, maar wil je weten hoe je meer diepgang kunt creëren? Probeer je het zelf al weleens uit, maar wil je ideeën, ervaringen en tips van anderen horen?

Inleiding in de filosofie

Een dag over grote vraagstukken – toegepast op filosoferen met kinderen en jongeren. Ben je bezig met filosoferen en heb je behoefte aan een achtergrond vanuit de filosofie? Wil je daar weleens met anderen induiken, zonder een stapel stoffige boeken te lezen?

In gesprek met kinderen

Het doel van deze training is een betekenisvol gesprek voeren met kinderen, waardoor je goed contact en vertrouwen opbouwt met kinderen, en zicht krijgt op de beleving van kinderen. Hierdoor begrijp je elkaar beter en communiceer je effectiever. Voor kinderen betekent het ‘zich laten horen en gehoord worden’ heel veel: die erkenning maakt dat zij hun gevoelens en gedachten kunnen uiten, en zodoende meer welbevinden ervaren.

Op vier dagdelen

Filosoferen met kinderen is een fundamenteel andere bezigheid dan kennis overdragen. Het is een vak apart. Omdat filosoferen een wezenlijk andere houding vraagt van een leerkracht, is een uitgebreide training een vereiste om goed te leren filosoferen met kinderen en jongeren. Wereldwijs biedt u deze training aan om de eerste stappen hierin te zetten.