Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen

De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.

Post Bachelor Module Dyscalculie

Klokkijken, weten hoeveel wisselgeld je aan de kassa moet krijgen, je salarisstrook begrijpen. Veel alledaagse activiteiten vragen om het kunnen lezen en rekenen met cijfers. Mensen met dyscalculie hebben hier moeite mee. In de Post Bachelor Module Dyscalculie ontdek je wat de oorzaken en gevolgen van dyscalculie zijn. Je leert dyscalculie herkennen en gaat aan de slag met verschillende methoden om je leerlingen te helpen. Een uitdagende, maar interessante en dankbare taak waarmee je een verschil kunt maken in andermans leven.

Beelddenken in de klas

Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het verbale leersysteem (taaldenken) en het visuele leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.

Moeite met rekenen: passende interventies

In dit webinar staan de verschillende ondersteuningsniveaus centraal. De leerkracht is eerst aan zet om iedere leerling kwalitatief goed rekenonderwijs te bieden, voordat externe deskundigen in beeld komen en er onderzoek wordt gedaan naar dyscalculie. Hoe kun je deze ondersteuningsniveaus op je school inkleuren om te zorgen dat leerlingen ondersteuning op maat krijgen?

Rekenspecialist (opleiding)

Expertis lanceert dé opleiding tot rekenspecialist. In tien bijeenkomsten slaan we de brug tussen wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse (reken)praktijk. Zo leert u alles op het gebied van effectief reken-wiskundeonderwijs.

Van lastig naar leuk leren

Deze training geeft leerkrachten meer inzicht in leerproblemen en met name de bekende leerstoornissen dyslexie en dyscalculie. Na de training zijn leerkrachten beter in staat om eventuele leerstoornissen te signaleren en hebben zij handvatten hoe deze kinderen beter te begeleiden.

Automatiseren en memoriseren bij rekenen

Vind je het lastig om goede ondersteuning te bieden aan leerlingen die moeite hebben met het automatiseren van basisbewerkingen en memoriseren van rekenfeiten? Tijdens deze webinar leer je hoe je deze leerlingen weer op de rit krijgt en de motivatie verhoogt.