Onder- en overprikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking; diagnostiek en interventies – online

Om je te ontwikkelen heb je zintuiglijke prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Bij mensen met een verstandelijke beperking is het noodzakelijk dat hun omgeving helpt om zintuiglijke prikkels te reguleren. Want mensen met een verstandelijke beperking kunnen dit meestal niet (geheel) zelf. Het gevaar bestaat dat aan deze cliënten de mogelijkheid tot ontwikkeling wordt ontzegd door beschermende maatregelen of te snel dingen uit handen nemen. Het is belangrijk dat de cliënt met een verstandelijke beperking niet te veel maar ook niet te weinig prikkels krijgt.

Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO geschoolde professionals

In de zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking is het steeds belangrijker geworden om rekening te houden met emotionele ontwikkeling. Het emotionele ontwikkelingsniveau geeft namelijk een indicatie voor de draagkracht van een cliënt of leerling met een verstandelijke beperking. Emotionele ontwikkeling zegt iets over wat iemand áánkan. Als je op de hoogte bent van het emotionele ontwikkelingsniveau van jouw cliënten met een verstandelijke beperking, dan ben je beter in staat om in je begeleiding aan te sluiten bij wat een persoon nodig heeft.

Onder- en overprikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking; diagnostiek en interventies

Om je te ontwikkelen heb je zintuiglijke prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Bij mensen met een verstandelijke beperking is het noodzakelijk dat hun omgeving helpt om zintuiglijke prikkels te reguleren. Want mensen met een verstandelijke beperking kunnen dit meestal niet (geheel) zelf. Het gevaar bestaat dat aan deze cliënten de mogelijkheid tot ontwikkeling wordt ontzegd door beschermende maatregelen of te snel dingen uit handen nemen. Het is belangrijk dat de cliënt met een verstandelijke beperking niet te veel maar ook niet te weinig prikkels krijgt.

TOSCongres

“Iedereen weet wat een TOS is, hoe je het kunt herkennen en hoe je iemand met TOS kunt helpen”. Dat is ons doel bij Stichting TOS-centraal. Om dit doel te bereiken houden wij op 2 februari 2024 een TOS congres voor ouders/verzorgers en professionals.

Schoolcultuur, analyse en diagnose

In deze leergang leer je de eigen schoolcultuur systemisch te onderzoeken en te analyseren, de oorzaken zowel actueel als historisch te verklaren en te komen tot professionele oordeelsvorming over de aspecten van die cultuur waarop interventies gepleegd kunnen worden.

Van hulpvraag naar (be)handeling

In deze webinar wordt een overzicht gegeven van verschillende behandelvormen: CGT, ACT, EMDR, SI, PMT, mindfulness: wat houdt de behandelvorm in en voor wie/welke hulpvraag is deze geschikt?