Begeleidingstraject kansrijke combinatiegroepen
Kansrijke Combinatiegroepen is een door Cedin ontwikkelde werkwijze die een hoge kwaliteit van onderwijs, differentiatie, betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen garandeert. Tegelijk vermindert onze werkwijze de werkdruk die leerkrachten in combinatiegroepen vaak ervaren en krijgt men de ‘regie’ weer terug!
Kansrijke combinatiegroepen
In een combinatiegroep onderwijst één leerkracht twee of meer jaargroepen. Hoe pak je dat op een effectieve manier aan?
EDI in een spellingles (verdiepende training)
Veel spellinglessen zijn vrij eenvoudig in het EDI model te zetten. Effectiviteit van deze lessen zit in het goed toepassen van de vakdidactiek in de instructiefase, de ik-fase.
EDI in een combinatiegroep (verdiepende training)
Je werkt in een combinatiegroep van twee of meer jaargroepen met daarin ook nog niveauverschillen. Je bent overtuigd van de meerwaarde van een effectieve instructie. In deze module gaan we in op het effectief inzetten van EDI in je combinatiegroep.
Combinatiegroep (1-) 2- 3
Combinatiegroepen zijn binnen het basisonderwijs erg gebruikelijk. De combinatiegroep (1-) 2-3 vormt hierin een uitzondering. Soms ontstaat deze samenstelling uit noodzaak, omdat het formatie technisch gezien niet anders kan. Op andere scholen wordt de combi gezien als dé perfecte manier om de kleuter al voor te bereiden op groep 3 en om de leerling uit groep 3 nog veel te laten spelen. Op welke basis de keus ook gemaakt is; je wilt er hoe dan ook een succes van maken!