Baby- en kindergebaren in de kinderopvang

Voor spreken is fijne motoriek nodig, maar voor gebarentaal kan een kind zijn of haar grove motoriek gebruiken Een baby begint gemiddeld pas rond de 18 maanden met praten. Maar kan al veel eerder een gebaar maken. Daardoor is het voor het jonge kind mogelijk met jou te communiceren, nog voor ze gaan praten.

Werken met baby’s (geactualiseerd) Erkende babytraining

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van baby’s en babyopvang en heeft de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) gezorgd voor aangescherpte eisen. Edux heeft in nauwe samenwerking met het NJi de cursus Werken met Baby’s aangepast en hierin de nieuwste inzichten verwerkt.

Zelfvertrouwen in gesprek met ouders

In de scholing Zelfvertrouwen in gesprek met ouders duiken we in casussen uit de praktijk. We gaan concreet en praktisch aan de slag en kijken samen hoe je gesprekken kunt openen, welke tips kunnen helpen tijdens het gesprek en hoe je ervoor zorgt dat je kernboodschap duidelijk overkomt bij de ouder(s). Na deze scholing heb je kennis van theorie en handvatten om vol zelfvertrouwen elk gesprek aan te gaan.

Seksuele opvoeding in de kinderopvang

De seksuele ontwikkeling van een kind begint al bij de geboorte. Het gaat niet alleen over seksualiteit, maar ook over liefde, vriendschap en het lichaam. Zowel kinderen als hun ouders kunnen vragen hebben over relaties, seksualiteit of seksueel getint gedrag. Wil jij hen begeleiden en bijdragen aan een gezonde seksuele opvoeding? Volg dan deze online cursus.

Peuterdans

Ben je op zoek naar een manier om jouw werk met peuters nóg leuker en dynamischer te maken? Bij Sterrig Opleidingen introduceren we een splinternieuwe training: Peuterdans! Deze training is speciaal ontwikkeld voor mensen zoals jij, die werken met peuters in bijvoorbeeld de kinderopvang. En het mooiste is; iedereen kan het leren.

Master Jonge Kind (deeltijd)

In de Masteropleiding Jonge Kind (MJK) werken we met studenten samen aan het verbeteren van hun praktijk. Dat doen we in verschillende disciplines in het werkveld van het jonge kind met steeds hetzelfde doel: alle jonge kinderen optimale ondersteuning te bieden bij hun ontwikkeling. We versterken de integrale samenwerking aan kansrijke contexten en zorgen voor passende inbedding in de organisatie en procedures. Zo werken we samen aan een systeemverandering in het werkveld.

Specialist Jonge Kind & VVE

Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Dat weet jij als leraar in het primair onderwijs als geen ander. Maar hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op deze praktijkgerichte opleiding, waarbij je ook je eigen lessen systematisch onder de loep neemt.

Jonge Kind Specialist

Het brein van het jonge kind is volop in ontwikkeling. Kinderen doen elke dag ontdekkingen en leren razendsnel. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Door inzicht te krijgen in de ontwikkeling van jonge kinderen, het belang van spel en de juiste spelbegeleiding en het creëren van een rijke speel-leeromgeving verbetert het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht en daarmee het zelfvertrouwen én het plezier in het lesgeven: een belangrijke kwaliteitsslag in het onderwijs aan jonge kinderen dat de laatste jaren volop in de aandacht staat.

Doorgaande lijn Peuter-Kleuter

De ene peuter vindt het geweldig om naar groep 1 te gaan en de andere vindt het erg spannend. Het is belangrijk om de overgang van de peutergroep naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit kan door de peuteropvang nauw te laten samenwerken met de kleutergroepen. Op verschillende scholen gebeurt dit als vanzelf, omdat de peuteropvang binnen de school is. Maar er zijn ook scholen waar geen peuteropvang binnen schools is.

Voor ieder wat wils!

Dit is een interactieve workshop, waarbij de theorie, tips van de trainer en ideeën vanuit de groep elkaar afwisselen en aanvullen. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van afwisselende en activerende werkvormen die er op gericht zijn de ideeën vanuit de workshop op effectieve wijze te integreren in je denken en handelen.

Babygebaren

Babygebaren is het ondersteunen van de gesproken taal met gebaren. Hoewel een baby gemiddeld pas rond de 18 maanden begint met praten, is hij al veel eerder fysiek in staat om te communiceren. Het praten, het bewegen van de mond, is onderdeel van de fijne motoriek. Het maken van bewegingen met de vingers, handen en armen valt onder de grove motoriek. De grove motoriek is bij een baby eerder ontwikkeld. Hierdoor kan hij eerder met zijn handen dan met zijn mond duidelijk maken wat hij wil.

Werken met baby’s

Ben je een leidster van een baby- of dreumesgroep? En vraag je je ook weleens af hoe je in een groep elke baby voldoende aandacht kan geven? En wat baby’s eigenlijk nodig hebben om zich prettig te voelen op het kinderdagverblijf? Hoe kun je de omgeving zo inrichten dat baby’s gestimuleerd worden de wereld om zich heen te ontdekken?

OpbrengstBewust Werken

Met de training OpbrengstBewust Werken (OBW) leer je de ontwikkelingsvragen van kinderen nauwkeurig in kaart te brengen en hierop aan te sluiten. OBW is geen theorie, maar werk aan de winkel voor jou!

Omgaan met huilen

In deze cursus gaan we aan de slag met een ingewikkeld onderwerp: huilende baby’s en peuters. Huilen heeft een vaak negatief effect op de sfeer op de opvang, en werkt stress-verhogend voor de mensen die het huilen aanhoren. Kinderen huilen om hun stress te reguleren, maar daar is lang niet altijd ruimte en tijd voor op een kinderdagverblijf of gastouderopvang.

Werken met baby’s

Wil je meer weten over de ontwikkeling van baby’s? En hoe jij ervoor zorgt dat je kwalitatief goede opvang aan baby’s biedt? Volg dan deze IKK en branche-erkende nascholing Werken met baby’s.

Inspiratiedag Emmi Pikler

Ruimte krijgen om te groeien en je te ontwikkelen in je eigen tempo. Volgens pedagoog Emmi Pikler is het belangrijk om een kind zelf te laten bepalen wanneer het klaar is voor een nieuwe stap. Dit geeft zelfvertrouwen om te leren en fouten te maken. Deze werkwijze is op iedere kinderopvanglocatie toe te passen en biedt veel inzichten die leiden tot meer rust en harmonie op de groep. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Samengevat in één inspirerende dag, doorlopen we de uitgangspunten van deze visie en hoe jij ze als pedagogisch professional kunt koppelen aan de dagelijkse praktijk.

Studiedag voor de kinderopvang

Deze studiedag biedt een inspirerende en haalbare visie op creatief gebied. Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig, willen onderzoeken en leren. Hoe geef je kinderen daarvoor de ruimte zonder teveel te sturen? Hoe inspireer je zonder het voor te doen? De studiedag biedt een unieke combinatie van theorie en praktijk; een lezing met aansprekende foto’s en diverse workshopstations.