MasterKlas aan de slag met Taalbeleid

Ben je teamleider of taalcoördinator en wil je als school de eerste stappen zetten naar een concreet taalbeleid? Wil je een taalbeleid dat aansluit op de nieuwe normen van de onderwijsinspectie met betrekking tot de basisvaardigheden? Zoekt jouw school naar concrete kansen om de taalcompetentie van alle leerlingen te vergroten en tegelijkertijd achterstanden aan te pakken? Wil je handvatten om met het hele team te werken aan de basisvaardigheid Taal? Dan is deze MasterKlas op donderdagmiddag 6 juni iets voor jou!

Gedragsbenadering: onderneem passende acties

Om goed om te kunnen gaan met gedragsvraagstukken heb je kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met leerlingbehoeftes en ordeverstorend gedrag nodig. Je leert om actief te werken aan het verbeteren van het welbevinden van de betreffende kinderen/leerlingen, van de groepsgenoten en van jezelf. Je krijgt meer inzicht in de achtergronden van opvallend gedrag en effectieve manieren om daarmee om te gaan. Gedragskenmerken leer je te signaleren, te herkennen en effectief te ondersteunen in de gedragsregulatie. We nemen jouw eigen praktijk als uitgangspunt, waardoor de opleiding een zeer praktisch karakter heeft. Daarnaast ben je in gesprek met andere deelnemers, en zul je snel merken dat jouw leervragen centraal staan tijdens de opleiding.

NLP vaardigheden vanuit een contextuele basis

NLP is een van de meest toegepaste communicatiesystemen in, onder andere, het onderwijs. NLP is zo populair geworden omdat het ‘aha’ momenten oplevert. Sommige mensen noemen NLP ‘toveren met taal’. De naam (neuro linguïstisch programmeren) en het jargon doen soms wel erg technisch aan. Logisch en dit vraagt meteen om een verheldering. Neuro gaat over wat in onze hersenen gebeurt, linguïstisch verwijst naar taal en hoe we die gebruiken, terwijl programmeren duidt op de hardnekkige gedragspatronen die we leren en vervolgens herhalen. Nu is het woord ‘programmeren’, bij het ontstaan van NLP in de jaren 70, fout gekozen. Computers waren toen namelijk in opkomst en men dacht dat de mens een soort computer was. Niets is minder waar. Het gaat niet om programmeren, maar om het veranderen van negatieve patronen in positieve patronen in je brein zodat jij je weer goed voelt.

3D printen inclusief 3d Printer

3D Printers worden steeds eenvoudiger en beter toepasbaar binnen scholen en het bedrijfsleven. Je kunt de fantasie niet meer alleen prikkelen maar nu ook tastbaar maken.

De kracht van educatief partnerschap

We zeggen het zo gemakkelijk "onderwijs maak je samen" of "It takes a village to raise a child", maar wat voegt het nu echt toe aan je kansen op succes en hoe organiseer je dit nu eigenlijk? Op deze terugkomdag kijken we vanuit verschillende perspectieven naar diverse vormen van educatief partnerschap en de kansen die dit biedt voor passend(er) onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen

De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.

Specialist Begaafdheid PO

De specialist begaafdheid in het PO kan verschillende rollen vervullen. Dat kan variëren van gespecialiseerd leraar zijn in een plusklas, leraar met bijzondere taken in een reguliere klas, gespecialiseerd leraar in een voltijdssetting voor begaafdheidsonderwijs, gespecialiseerd leraarondersteuner in een regulier school (vergelijkbaar met de rol van de gedragsspecialist en de rol van de intern begeleider). Binnen de opleiding wordt aandacht besteed aan deze verschillende rollen. Dat betekent dat elke student de gelegenheid heeft om vanuit zijn eigen rol in de praktijk zowel theorie als praktijk kan benaderen. Daarbij is het zo dat we je leren om over de grenzen van je huidige rol heen te kijken zodat je ook voorbereid wordt op situaties die buiten je eigen comfortzone ligt.

Netwerkbijeenkomsten mbo

In onze netwerkbijeenkomsten geven we het podium aan mbo-partnerschappen met hun inspirerende voorbeelden of waardevolle puzzels t.a.v. relevante vraagstukken voor het mbo; altijd gedacht vanuit een gezamenlijk leerpotentieel. Na drie korte presentaties, gaan we in gesprek met als doel het ontwikkelen van of voortbouwen op ideeën, opdoen van inzichten, benutten van de diversiteit in het netwerk en uiteraard het versterken van verbindingen.

KwaliteitsKompas

Wil jij graag samen leren, geïnspireerd raken en collega’s uit het hele land ontmoeten? Ben je nieuwsgierig naar hoe jij geholpen kan worden in onderwijskwaliteit, studentenbegeleiding en het aanpakken van welzijn? Dan is de mbo-conferentie KwaliteitsKompas, georganiseerd door de Kennis- en Expertisepunten van de MBO Raad, dé plek voor jou.

Versterken van de pedagogische basis

Kinderen en jongeren bijstaan vanuit vanzelfsprekende dagelijkse relaties. Door gezin, vrienden, buren, vanuit de kinderopvang en het onderwijs en via wijk- en sportactiviteiten. Hoe sterker die pedagogische basis, hoe beter vragen en problemen die bij opgroeien horen, in het gewone leven kunnen worden opgepakt. In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten wij de pedagogische basis versterken. Hoe doe je dat in de praktijk? In een reeks van vier webinars delen professionals, beleidsmakers en bestuurders uit gemeenten, onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp hun domeinoverstijgende aanpak en interprofessionele samenwerking.

Certified Interim Manager®

Dit zesdaagse opleidingsprogramma biedt een uitgebalanceerde combinatie van theoretische kennis, praktische vaardigheden en interactieve sessies om deelnemers voor te bereiden op de uitdagingen van een Certified Interim Manager.

Progressiegericht Leidinggeven

In de opleiding leert u om het onderscheid tussen sturen en helpen te herkennen en benutten, medewerkers en collega’s constructief te bejegenen, ook in lastige gesprekssituaties, effectief om te gaan met tegenwerpingen en steeds gericht te blijven op het realiseren van de gewenste progressie. Als deelnemer krijgt u veel gelegenheid om te oefenen. Er wordt tevens veel gelegenheid geboden om te reflecteren en er wordt steeds concrete uitleg gegeven, hulp geboden en feedback gegeven.

AI Specialist Onderwijs en Jeugdeducatie

Neem deel aan onze unieke opleiding AI Specialist Onderwijs en Jeugdeducatie. Ontworpen voor zowel de ervaren MediaCoach als nieuwkomers in het veld, biedt deze opleiding noodzakelijke kennis en praktische vaardigheden om AI succesvol te integreren in het onderwijslandschap. In de hedendaagse digitale wereld, waarin kunstmatige intelligentie (AI) een steeds prominentere rol speelt, is het essentieel dat professionals in het onderwijsveld hun kennis en vaardigheden uitbreiden op het gebied van AI. Deze opleiding is speciaal ontworpen om u te voorzien van de theoretische kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om AI effectief te integreren en te gebruiken binnen het vakgebied onderwijs.

Workshop Plannen en herhalen

Plannen is het op één na moeilijkste bij het studeren. Het aller moeilijkste is je te houden aan je planning. In de workshop gaat de trainer in op het belang van een studieplanning. Hoe maak je een dergelijk plan, hoe volg je de planning en hoe houd je je daaraan? In deze training voor docenten zullen de deelnemers leren hoe ze scholieren kunnen begeleiden bij het inplannen van huiswerk en toetsen, wanneer er herhaalmomenten nodig zijn en hoe ze zorgen dat de scholieren overzicht houden in de taken die moeten gebeuren.

Microbit

Deze training is bedoeld voor leraren die nog niet bekend zijn met micro:bit. Vanaf de basis maak je kennis met de mogelijkheden die de micro:bit in het onderwijs te bieden heeft.