MasterKlas aan de slag met Taalbeleid

Ben je teamleider of taalcoördinator en wil je als school de eerste stappen zetten naar een concreet taalbeleid? Wil je een taalbeleid dat aansluit op de nieuwe normen van de onderwijsinspectie met betrekking tot de basisvaardigheden? Zoekt jouw school naar concrete kansen om de taalcompetentie van alle leerlingen te vergroten en tegelijkertijd achterstanden aan te pakken? Wil je handvatten om met het hele team te werken aan de basisvaardigheid Taal? Dan is deze MasterKlas op donderdagmiddag 6 juni iets voor jou!

Progressiegericht Leidinggeven

In de opleiding leert u om het onderscheid tussen sturen en helpen te herkennen en benutten, medewerkers en collega’s constructief te bejegenen, ook in lastige gesprekssituaties, effectief om te gaan met tegenwerpingen en steeds gericht te blijven op het realiseren van de gewenste progressie. Als deelnemer krijgt u veel gelegenheid om te oefenen. Er wordt tevens veel gelegenheid geboden om te reflecteren en er wordt steeds concrete uitleg gegeven, hulp geboden en feedback gegeven.

Hoe begeleid je anders organiseren: jouw rol als directeur

Een reden voor scholen om af te stappen van het traditionele onderwijs is het lerarentekort. Door je onderwijs anders te organiseren maak je van deze lastige uitdaging een mooie kans door leerkrachten effectiever in te zetten. Vaak ziet een schoolleiding of bestuur deze noodzaak wel. Maar hoe begeleid je als directeur zo’n veranderproces richting anders organiseren? In je team zitten leerkrachten die enthousiast zijn over verandering, maar er zijn er ook die weerstand bieden. Wat wordt jouw rol als directeur in dit dynamische geheel?

Oriëntatie op de rol van bestuurder

Met de oriëntatie module bestuurder nemen we je mee in het werk van een onderwijsbestuurder. Vanzelfsprekend ziet die functie er bij verschillende besturen anders uit. Tijdens de twee dagen zoomen we in op de verschillende rollen waaraan iedere bestuurder uitvoering geeft. Wij laten je zien en deels ook ervaren wat die rollen zijn en wat dit van je vraagt.

Leiden(d) in Lesson Study

Lesson Study is een krachtige professionaliseringsstrategie. Deze in Japan ontstane aanpak om in teamverband lessen voor te bereiden, te onderzoeken ...

Habits of Mind

Dagelijks stuiten we op uitdagingen en problemen, ook op school en in de klas. Hoe kun je ervoor zorgen dat ...

Samen leren en onderzoeken – Inspiratie uit Vlaanderen

Om kwalitatief onderwijs op school te waarborgen is het noodzakelijk dat er sprake is van een lerende organisatie. Sectorbreed ligt er dan ook een doelstelling om de lerende cultuur op scholen te versterken en naar een lerende sector te ontwikkelen. Wat is dat eigenlijk: een lerende sector? Is het voortgezet onderwijs nu een lerende sector? In dit kennislab gaan we daar met elkaar over in gesprek.